چکیده:
در دنیای رقابتی امروز، سازمان ها با تغییرات زیادی مواجه اند به گونه ای که سطوح بالای تغییرات می تواند فعالیت های شرکت و به دنبال آن عملکرد را شدیدا تحت تاثیر قرار دهد. این پژوهش به بررسی رابطه ی بین قابلیت های سازمانی، مزیت رقابتی و عملکرد مبتنی بر مشتری می پردازد. جهت جمع آوری داده ها تعداد 180 پرسشنامه بین مدیران شرکت های مواد غذایی مشهد به صورت تصادفی توزیع گردید که از این تعداد 155 پرسشنامه جهت تحلیل مناسب تشخیص داده شد. در این پژوهش جهت تعیین رابطه ی بین متغیرهای تحقیق از آزمون نرمال بودن، همبستگی پیرسون و تحلیل مسیر استفاده گردید. نتایج حاصل از تحقیق نشان داد که بین قابلیت های سازمانی و مزیت رقابتی رابطه ی معناداری وجود دارد، همچنین یافته های تحقیق مبین رابطه ی بین مولفه های مزیت رقابتی و عملکرد مبتنی بر مشتری می باشد. نتایج پژوهش حاکی از این است که قابلیت های سازمانی می توانند بعنوان منبع مزیت رقابتی در صنعت مواد غذایی محسوب شود و موجب ارتقا عملکرد شرکت گردد .
In today's competitive world , organizations face many changes , so that these changes can affect the company's activities and performance . This study examines the relationship between organizational capabilities , competitive advantage and customer-based performance . To collect data , 180 questionnaires were randomly distributed among managers of Mashhad food companies , of which 155 questionnaires were identified as suitable for analysis . In this study , the normality test , Pearson correlation and path analysis were used to determine the relationship between the research variables . The results showed that there is a significant relationship between organizational capabilities and competitive advantage . The research findings also show that there is a significant relationship between the components of competitive advantage and customer-based performance . The results indicate that organizational capabilities can be considered as a source of competitive advantage in the food industry and improve the company's performance .
خلاصه ماشینی:
بررسي نقش قابليت هاي بازاريابي، نوآوري و تحقيق وتوسعه در ايجاد مزيت رقابتي محصول جديد : صنعت مواد غذايي 1 تاريخ دريافت مقاله : ١٤٠٠/٠٣/٠٢ تار خ پذ ر مقاله : ٠٤ ١٤٠٠/٠٥ ابراهيم روشن قياس رضا سپهوند٢ عبدالخالق غلاميچنارستان عليا٣ علي پيرزاد٤ چکيده در دنياي رقابتي امروز، سازمان ها با تغييرات زيادي مواجه اند به گونه اي که سطوح بالاي تغييرات ميتواند فعاليت هاي شرکت و به دنبال آن عملکرد را شديدا تحت تاثير قرار دهد.
بنابراين شرکت ها ميبايست براي بقا و تداوم فعاليت خود جهت ارائه محصولات جديد طبق نياز مشتري و بازار اقدام نمايند و اين مهم مستلزم تقويت بخشيدين به قابليت هاي خود به عنوان عاملي است که ميتواند منجر به مزيت رقابتي در مقايسه با رقبا شود (گارومورسي، کودالي ،٢٠١٢).
I. (2010) “The effect of market orientation on innovation speed and new product performance”, Journal of Business & Industrial Marketing, Vol. 25 No. 7,pp.
A (2009) “Antecedents and consequences of teamwork quality in new product development projects: an empirical investigation”, European Journal of Innovation Management, Vol. 12 No. 1, pp.
and Narasimhan, R (2007) “The influence of new product development competitive capabilities on project performance”, IEEE Transactions on Engineering Management, Vol. 54 No. 2, pp.
S. ; Hsieh 6 Jayaram, & Narasimhan 7 Dayan & Benedetto 8 Guan and Ma 9 Nakata et al.