چکیده:
هدف اصلی این پژوهش، طراحی مدل بازاریابی محتوای در فروشگاههای آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی است که با استفاده از رویکرد مبتنی بر نظریهپردازی داده بنیاد بهصورت کیفی اجراشده است. نخست بر اساس نظریه دادهبنیاد برای جمعآوری دادهها از مصاحبه نیمه ساختاریافته استفاده و تجزیهوتحلیل دادهها به روش استراوس و کوربین و مدل پارادایمی انجام گرفت. جهت نمونهگیری برای انجام مصاحبههای عمیق از روش نمونهگیری هدفمند و تکنیک نمونهگیری گلوله برفی استفاده شد که با 21 تن از خبرگان و اساتید دانشگاه مصاحبه انجام گردید. کدهای باز، محوری و انتخابی تولید و سپس مدل پارادایمی بازاریابی محتوای فروشگاههای آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی و خروجی نرمافزار MAXQDA ارائه شد. در مرحله کیفی، مبتنی بر رویکرد داده بنیاد، با انجام مصاحبههای عمیق و نیمه ساختاریافته 20 عامل مرتبط با مدل بازاریابی محتوای شناسایی شد و مبنای طراحی مدل پارادایمی قرار گرفتند که عبارتاند از طراحی، برند سازی، اثر اجتماعی، کیفیت ارائه خدمات وبسایت، زیرساخت فناوری، بازاریابی، عامل قانون، تصمیمگیری مدیران، رقابتپذیری وبسایت محصولات آرایشی و بهداشتی، خلق محتوای صحیح و باارزش، توانمندسازی مدیران فروش، استراتژی، محتوا، منابع انسانی، مدیریت ارتباط با مشتری، عملکرد، عناصر ارتباط مؤثر، اقتصادی، رسانهها، عوامل حریم شخصی که این مؤلفهها زیرمجموعه 6 بعد اصلی پژوهش که شامل شرایط علی، زمینهای، مداخلهای، پدیده محوری، پیامدها و راهبردها طبقهبندی شدند. نتایج حاصل از این تحقیق بیانگر این است که فروشگاههای آنلاین محصولات آرایشی و بهداشتی برای بیشتر دیده شدن باید محتوای مرتبط و جذاب و صحیح تولید تا مشتریان زیادی را جذب و مزیت رقابتی پایدار را بهدست آورند.
The main goal of this research is designing a content marketing model in online stores of cosmetics and health products, carried out qualitatively based on the grounded theory approach. First, with the help of the foundation theory, a semi-structured interview was utilized to collect data. The data were then analyzed through Strauss and Corbin’s method and the Paradigm Model. Targeted modeling and snowball technique were used to samples for deep interviews, carried out with 21 experts and university professors. The open, central, and selective codes were produced followed by the development of the paradigm model for the content marking in online cosmetics and health stores as well as the output of MAXQDA software. During the qualitative stage, which was based on the grounded theory, 20 factors relating to content marketing model were identified by carrying out deep and semi-structured interviews and were used as the basis for the design of the paradigm model; there were: design, branding, social effect, quality of website services, technology infrastructure, marketing, law, managers’ decision-making, cosmetics and health website competitiveness, creating accurate and valuable content, empowerment of sales managers, strategy, content, human resources, customer relations management, performance, effective communication factors, economic factors, media, privacy factors. These components were classified under 6 main dimensions of the research which were causal conditions, background conditions, interfering conditions, phenomenon orientation, consequences, and strategies. The results of the study indicate that the online cosmetics and health stores are required to create relevant, attractive, and accurate content so that they will be able to attract more customers and retain sustainable competitive advantage.