چکیده:
دارد در حالی است که چند رسانهایهای آموزشی مؤسسههای لوح و قلم،فراست،شاد نرمافزار و آفتاب از لحاظ میزان مطابقت و تناسب با اصول هفتگانه مایر در سطح نامطلوبی قرار دارند.با توجه به اینکه چند رسانهایهای آموزشی در زمینههای درسی و در پایههای تحصیلی مختلف روزبهروز در حال افزایش است.ضرورت تعیین استانداردهای مناسب و جهتگیریهای اصولی در ارتباط با چند رسانهایهای آموزشی پیش از پیش ضرورت پیدا میکند.پژوهش حاضر با هدف ارزشیابی چند رسانهایهای آموزشی درس زبان انگلیسی پایه دوم راهنمایی براساس اصول طراحی چند رسانهای مایر انجام گرفته است.سؤال اساسی آن عبارت است:آیا محتوای علمی-آموزشی چند رسانهایهای آموزشی درس زبان انگلیسی پایه دوم راهنمایی با«اصول هفتگانه مایر»متناسب است؟از روش تحلیل محتوا به عنوان روش تحقیق استفاده شد که در قالب این روش از چکلیست به عنوان ابزار اندازهگیری بهره گرفته شد.جامعه آماری پژوهش شامل کلیه چند رسانهایهای آموزشی درس زبان انگلیسی پایه دوم راهنمایی بود که کل جامعه به عنوان نمونه مورد بررسی انتخاب شدند.براساس یافتههای این پژوهش،فقط چند رسانهای آموزشی دفتر تکنولوژی آموزشی از لحاظ میزان مطابقت و تناسب با اصول طراحی چند رسانهای مایر در سطح مطلوبی قرار
خلاصه ماشینی:
"اصل سوم:آیا محتوای علمی-آموزشی چند رسانهایهای آموزشی درس زبان انگلیسی پایه دوم راهنمایی با«اصل مجاورت زمانی مایر»متناسب است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در نمودار مشاهده میشود: میانگین نمرات چند رسانه آموزشی دفتر تکنولوژی آموزشی عدد(4/5)میباشد.
اصل چهارم:آیا محتوای علمی-آموزشی چند رسانهایهای آموزشی درس زبان انگلیسی پایه دوم راهنمایی با«اصل پیوستگی یا انسجام مایر»متناسب است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در نمودار مشاهده میشود: میانگین نمرات چند رسانه آموزشی دفتر تکنولوژی آموزشی عدد(4/9)میباشد.
اصل پنجم:آیا محتوای علمی-آموزشی چند رسانهای آموزشی درس زبان انگلیسی پایه دوم راهنمایی با«اصل کانالهای حسی مایر»متناسب است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در نمودار مشاهده میشود: میانگین نمرات چند رسانه آموزشی دفتر تکنولوژی آموزشی عدد(5)میباشد.
جمعبندی نتایج بدست آمده سؤال اصلی تحقیق:آیا محتوای علمی-آموزشی موجود در چند رسانهایهای آموزشی درس زبان انگلیسی پایه دوم راهنمایی تحصیلی با«اصول هفتگانه مایر»متناسب است؟ (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانطور که در جدول مشاهده میشود مقدار میانگینی را که در هر یک از چند رسانهها کسب کردهاند به تفکیک اصول هفتگانه مایر:همراه با میانگین کل هرچند رسانه در بخش اصول آورده شده است.
6. در مورد اصل ششم طراحی چند رسانه آموزشی-اصل افزونگی یا مازاد-نظر به اینکه از تمام چند رسانهایهای آموزشی بررسی شده در این پژوهش در وضعیت نامطلوب قرار داشتند،لذا به طراحان و تولیدکنندگان نرمافزارهای چند رسانه آموزشی پیشنهاد میشود که به هنگام ارائه چند رسانهای مواد آموزشی،در کنار عناصر گرافیکی یا تصویری نظیر عکس،انیمیشن و فیلم از هر نوع کلمات(1-کلمات تایپ شده2-کلمات گفتاری)به صورت توأمان استفاده نشود و در این حالت فقط از کلمات گفتاری نظیر صدای گوینده بهره گرفته شود."