چکیده:
هدف این پژوهش بررسی تاثیر تکالیف نوشتاری بر تفکر انتقادی دانش آموزان پسر سال اول متوسطه شهرستان ملایر و مقایسه تاثیر تکالیف نوشتاری در دروس زیست شناسی و مطالعات اجتماعی بوده است. برای این منظور از دانش آموزان پسر سال اول متوسطه شهرستان ملایر، نمونه ای به حجم 105 نفر، به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای چند مرحله ای در قالب چهار کلاس انتخاب و کلاسهای انتخاب شده به صورت تصادفی در دو گروه آزمایش و دو گروه کنترل جایگزین شدند. برای آزمون فرضیه های پژوهش از یک طرح شبه آزمایشی پیش آزمون- پس آزمون با گروه کنترل و در کل از یک طرح عاملی 2×2 استفاده شد. تفکر انتقادی آزمودنیها در پیش آزمون و پس آزمون با آزمون مهارتهای تفکر انتقادی کالیفرنیا (فرم ب) اندازه گیری شد و پس از آن، تکالیف نوشتاری طراحی شده برای محتوای درس زیست شناسی و مطالعات اجتماعی سال اول متوسطه، در طول5/4 ماه و به مدت 40 ساعت آموزشی، در دو گروه آزمایش اعمال گردید. اما گروههای کنترل، بدون دریافت تکالیف نوشتاری، به فعالیتهای معمول خود ادامه دادند. داده ها با استفاده از تحلیل واریانس یک راهه (ANOVA)و آزمون t گروههای مستقل تحلیل شدند. نتایج تحلیل نشان داد که بین میانگین نمرات پیش آزمون تفکر انتقادی آزمودنیها تفاوت معنی دار وجود ندارد. ولی تحلیل نمرات پس آزمون و افزایشی (تفاوت بین نمرات پس آزمون و پیش آزمون) آزمودنیها نشان داد که استفاده از تکالیف نوشتاری در تدریس زیست شناسی و مطالعات اجتماعی تفکر انتقادی دانش آموزان را افزایش داده است و این افزایش در هر دو درس زیست شناسی و مطالعات اجتماعی در سطح کمتر از 01/0 معنی دار بود. درحالی که از مقایسه میزان تاثیر تکالیف نوشتاری بر تفکر انتقادی دانش آموزان در دو درس زیست شناسی و مطالعات اجتماعی معلوم شد که میزان این تاثیر از لحاظ آماری متفاوت نیست.
This study aim at comparing the effect of writing assignments on the critical thinking of the first year high school male students of Malayer in biology and sociology. For this purpose a sample size of 105 subjects was assigned into two experiment and two control groups through random selection. A quasi-experimental pre-test post - test design in the control groups and a factorial design (2×2) in the whole experiment were applied. To assess the subject critical thinking in pre-test and post-test the California Critical Thinking Skill test (form B) was applied. Then writing assignments designed specifically for the afore-mentioned biology and sociology courses were manipulated for 4.5 month in both experimental groups; control groups followed their usual activities without receiving any writing assignment. Data analysis through ANOVA and t-test of the independent groups showed no meaningful difference in the subjects’ critical thinking pre-test mean scores. subjects post-test and changed scores analysis showed that the application of the writing assignments for teaching biology and sociology has increased the critical thinking of the students as α<0/01.However، the effect amount of writing assignments on the critical thinking of the students in biology and sociology was not statistically meaningful.
خلاصه ماشینی:
"(1)- kcirtap ztiF (2)- rettetsnnoB (3)- edaW (4)- heY (5)- nahC (6)- )SVI(smetsyS csid oediV evitcaretnI (7)- snoitisopsid (8)- uhC heY (9)- )STCGT-SC(sllikS gniknihT lacitirC lareneG gnihcaeT rof noitalumiS retupmoC (10)- noissucsid lautriV (11)- nosmohT (12)- nitraM (13)- nosnarB &%01002AORG010G% مطالعات نشان دادهاند که وادار کردن یادگیرندگان در بحثهای حضوری(گفتگوی چهرهبهچهره)دربارۀ یک موضوع و مصاحبههای حضوری با آنها دربارۀ موضوعات متفاوت کیفیت استدلال منطقی و مستدل آنها و به تبع آن تفکر انتقادی آنها را بهبود میدهد(کوهن1،شاو2،و فلتون3،1997؛آندرسون4،هاو،سودن5،هالیدی6،و لوو7، 2001؛جوینر8و جونز9،2003؛اسکوارتز10،نیومن11،گیل12،و ایلیا13،2003).
برای اطمینان بیشتر و عمیقتر دربارۀ تأیید یا رد فرضیه دوم پژوهش میانگین نمرات افزایشی(تفاوت بین نمرات پسآزمون و پیشآزمون)تفکر انتقادی گروه کنترل و آزمایش را نیز با استفاده از آزمون t گروههای مستقل مقایسه،و نتایج تحلیل در جدول 5 گزارش شده است.
4-برای آزمون فرضیۀ سوم پژوهش یعنی«میزان تأثیر استفاده از تکالیف نوشتاری بر تفکر انتقادی دانشآموزان پسر سال اول متوسطه در دروس زیستشناسی و مطالعات اجتماعی متفاوت است»،میانگین نمرات پسآزمون تفکر انتقادی و دادههای حاصل از آزمودنیهای گروه آزمایش درس زیستشناسی و گروه آزمایش درس مطالعات اجتماعی را با استفاده آزمون t برای مقایسۀ میانگینهای گروههای مستقل تحلیل و نتایج آن در جدول 6 گزارش شده است.
بررسی عمیقتر دربارۀ فرضیۀ اول پژوهش یعنی استفاده از تکالیف نوشتاری در تدریس زیستشناسی،تفکر انتقادی دانشآموزان سال اول دورۀ متوسطه را افزایش میدهد،نشان داد که این افزایش در همۀ مهارتهای شناختی تفکر انتقادی یعنی ارزشیابی،تحلیل،و استنباط نیز به وجود آمده است؛به گونهای که از لحاظ آماری معنیدار است.
بررسی عمیقتر دربارۀ فرضیه دوم پژوهش یعنی«استفاده از تکالیف نوشتاری در تدریس مطالعات اجتماعی تفکر انتقادی دانشآموزان سال اول دورۀ متوسطه را افزایش میدهد»،نشان داد که این افزایش در همۀ مهارتهای شناختی تفکر انتقادی یعنی ارزشیابی،تحلیل،و استنباط نیز از لحاظ آماری معنیدار است."