چکیده:
آموزش عالی، رسالت سنگینی در تامین نیازهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه دارد. از رسالتهای مهم آن، ارتباط با جامعه و رفع نیازهای آنست. متاسفانه علیرغم اهمیت تجربه و لزوم کاربردی کردن دروس، شاهد اجرای ضعیف واحدهای عملی در نظام دانشگاهی هستیم. نبود صلاحیت لازم در خروجیهای آموزش عالی برای رفع نیازهای جامعه و ناکارآمدی دانشگاهها از جمله عواملی هستند که باعث شده تا متولیان امر آموزش عالی در بسیاری از کشورها مانند ایران، بازنگری برنامه های درسی را آغاز نمایند و با سیاست تمرکززدائی، اختیارات لازم را برای اصلاح برنامه به دانشگاهها تفویض نمایند. یکی از رشته هائی که بازنگری آن در اولویت قراردارد، رشته تکنولوژی آموزشی است، زیرا این رشته سرویس دهنده بسیاری از رشته های دیگرست. تحقیق حاضر از نوع توصیفی کاربردی است و از دو بخش مکمل یکدیگر تشکیل شده است. در بخش اول، سرفصل مصوب رشته تکنولوژی آموزشی با روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرارگرفته و در بخش دوم از دانشجویان سال آخر در خصوص تئوری، نظری و یا تلفیقی بودن مباحث دروس تخصصی در یک تحقیق پیمایشی نظرخواهی شده است. نتیجه تحقیق نشان می دهد در بسیاری از دروس تخصصی بین اهداف دروس، عناوین و زیرعنوانهای نوشته شده در سرفصل دروس با واحدهای عملی همخوانی لازم وجود ندارد. براساس نظر دانشجویان، کاربردی بودن دروس بین دو حد متوسط و خوب در مقیاس لیکرت است. این درحالی است که حدود یک سوم از ساعات دروس تخصصی باید به آموزش واحدهای عملی اختصاص یابد.
خلاصه ماشینی:
"(به تصویر صفحه مراجعه شود) سؤال اول:آیا ویژگیهای شغل میتواند توانمندسازی روانشناختی کارکنان را پیشبینی کند؟ همانگونهکه از جدول 2 ملاحظه میشود،از بین 5 عامل پیشبینی کننده(مؤلفههای ویژگیهای شغل)متغیر اهمیت کار بیشترین همبستگی را با متغیر ملاک دارد.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) باتوجه به ضریب B استنباط میشود که یک انحراف استاندارد تغییر در معناداری شغل، بازخورد شغل و استقلال شغل بهترتیب موجب 0/37،0/20 و 0/02-انحراف استاندارد تغییر در متغیر احساس شایستگی خواهد شد(علامت منفی نشان دهندهی نزولی بودن شیب خط در معادله پیشبینی است).
معادله رگرسیون پیشبینی احساس شایستگی (به تصویر صفحه مراجعه شود) 3-سهم هریک از ویژگیهای شغل در پیشبینی متغیر احساس خودتصمیمگیری در توانمندسازی روانشناختی همانگونهکه از جدول 8 ملاحظه میشود،از بین 3 عامل پیشبینی کننده(مؤلفههای ویژگیهای شغل)متغیر استقلال شغل بیشترین همبستگی را با متغیر ملاک دارد.
دومین متغیر وارد شده استقلال شغل بود که به همراه معناداری شغل 48%(به&%01006AORG010G% تنهایی 4%)و بازخورد شغل نیز به همراه معناداری شغل و استقلال شغل 49%(به تنهایی 1%) از تغییرات اثرگذاری در توانمندسازی روانشناختی کارکنان را تبیین میکند.
معادله رگرسیون پیشبینی احساس اثرگذاری 3 x 3 b+2 x 2 b+1 x 1 b-y 3 x 41%+2x 71%+1 x 07%-y y: احساس اثرگذاری، 1 b ضریب b معناداری شغل، 1 x: معناداری شغل، 2 b: ضریب b استقلال شغل، 2 x: استقلال شغل 3 x: بازخورد شغل 3 b: ضریب b یازخورد شغل بحث و نتیجهگیری در بررسی فرضیه تحقیق نتایج نشان داد که بین ویژگیهای شغل و توانمندسازی روانشناختی کارکنان همبستگی مثبت وجود دارد.
loV ,ygolohcysP laicoS deilppA fo lanruoJ ,"ledom lanoisnemiditlum a :noitavitom cisnirtni dna ,tnemrewopme fo sgnileef ,scitsiretcarahc boj lamixorP".
loV ,lanruoJ tnemeganaM fo ymedacA ,"noitadilav dna ,tnemerusaem ,snoisnemid :ecalpkrow eht ni tnemrewopme lacigolohcysP"."