چکیده:
با هدف بررسی رابطه خودکارآمدی عمومی و اهمال کاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی، 389 دانشجو (228 دختر و 161 پسر) با روش نمونه برداری مرحله ای به پرسشنامه خودکارآمدی شرر و مادوکس (1982) و اهمال کاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984) پاسخ دادند. نتایج نشان دادند میانگین نمره های پسران بیشتر از دختران است. مقایسه هنجاریابی نمره های برای اهمال کاری در کنش وری تحصیلی نیز نشان داد در تمام موارد نمره ها از هنجارهای پیشین بالاتر است. تنایج همبستگی پیرسون در مورد رابطه بین متغیرها نشان داد بین خودکار آمدی عمومی و اهمال کاری تحصیلی و پیشرفت تحصیلی رابطه منفی معنادار وجود دارد. باوجود این تحلیل واریانس چند متغیری نشان داد بین گروه ها از نظر آماری تفاوت معنادار وجود ندارد.
he aim of this study was to examine the relationship between general self efficacy، academic procrastination and academic achievement in university students. 161 male and 228 female students completed the general self efficacy scale (Sherer and Madox، 1982) and academic procrastination scale (Solomon and Rathblom، 1984). The results showed that the average scores of male students were lower than of female students. The comparison of norms in procrastination scores on the academic functions in this study and previous research also showed that in all cases it was higher than previous norms. Pearson`s correlation showed that there is a meaningful and negative relationship between general self efficacy، academic procrastination and academic achievement of in university students. However، the multi variables analysis of variance revealed no statistically meaningful relationship among these groups.
خلاصه ماشینی:
"در یک بررسی در مورد پیشرفت تحصیلی دانشآموزان روی سه متغیر کمالپرستی، خودکارآمدی عمومی و اهمالکاری که در ارتباط با هم در نظر گرفته شد،نتایج نشان داد که کمالپرستی به عنوان یکی از متغیرهای میانجی خودکارآمدی و اهمالکاری با عوارض مثبت و منفی همراه است که در بررسیهای روانشناسی این نوسان دیده میشود(یائو،2009).
برای پاسخ به این سؤال پژوهش که آیا دانشجویان دختر و پسر و دانشکدههای گروه نمونه از لحاظ اهمالکاری تحصیلی و خودکارآمدی عمومی با یکدیگر تفاوت دارند،از مدل تحلیل واریانس دو عاملی استفاده شده است.
تحلیل واریانس چند متغیری دو عاملی (به تصویر صفحه مراجعه شود) از ملاحظه جدول 8 میتوان در مورد متغیر اهمالکاری تحصیلی موارد زیر را استخراج کرد: اثر اصلی مربوط به جنس،دانشکده و جنس و دانشکده در اهمالکاری تحصیلی از لحاظ آماری معنادار نیست به بیان دیگر بین گروه دختران و پسران و دانشکدهها از لحاظ خودکارآمدی عمومی تفاوت وجود ندارد.
بحث و نتیجهگیری نتایج پژوهش حاضر نشان داد که بین خودکارآمدی عمومی و اهمالکاری تحصیلی رابطه معناداری وجود دارد،این رابطه در مورد متغیر پیشرفت تحصیلی که با معدل کل دانشجویان سنجیده شد نیز صادق است.
افزون بر این،یائو(2009)در گزارش یک بررسی در مورد پیشرفت تحصیلی دانشآموزان با سه متغیر کمالپرستی،خودکارآمدی عمومی و اهمالکاری،نشان داد که کمالپرستی به عنوان یکی از متغیرهای میانجی خودکارآمدی و اهمالکاری با عوارض مثبت و منفی همراه است که در بررسیهای روانشناسی این نوسان دیده میشود.
T,egduJ htiw-ytilibats lanoitome dna,lortnoc fo sucol,ycaciffe-fles dezilareneg,meetse deilppA fo lanruoJ.
noitanitsarcorp tneduts dna ytlucaf laropmet,ycnetsisnoc lanretni:ycaciffe-fleS lareneG.
noitadilav dna noitacurtsnoC:elacs ycaciffe-fles ehT.
seulaV larutluC maciremA naisA dna,ycneuqerF noitanitsarcorP,ycaciffe ytisrevinU etatS oihO ehT."