چکیده:
این پژوهش به منظور بررسی اثر بخشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی بر درک مطلب دانش آموزان پسر دوم راهنمایی منطقه 11 آموزش و پرورش شهر تهران صورت گرفته است. از بین 17 مدرسه، سه مدرسه و از هر مدرسه یک کلاس به صورت تصادفی انتخاب شدند و در دو گروه آزمایشی آموزش راهبردهای شناختی و فراشناختی و گروه کنترل قرار گرفتند. آزمون درک مطلب محقق ساخته از دو متن متفاوت برای پیش آزمون و پس آزمون تهیه و اجرا شد. برای دو گروه آزمایشی به مدت 8 جلسه 45 تا 60 دقیقه ای آموزش راهبردها انجام گرفت. با آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی فرضیه ها مورد آزمون قرار گرفت و نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات افزوده گروه های آزمایشی با میانگین گروه کنترل در سطح 01/0=α تفاوت معنی دار وجود دارد، و میانگین نمرات افزوده گروه آزمایشی آموزش راهبردهای فراشناختی بیشتر از گروه آزمایشی آموزش راهبردهای شناختی به دست آمد که در سطح 05/0=α تفاوت بین میانگین ها معنی دار شده است. پیشنهاد شده است که معلمان، راهبردهای شناختی و فراشناختی را به هنگام تدریس دروس معرفی نمایند.
his research was done to investigate the effectiveness of training cognitive and metacognitive strategies on reading comprehension of second grade Guidance school boys in district 11 Education in Tehran city. Three schools and from each, one class was selected by random sampling and were assigned into two groups. That is, experimental and control groups.A researcher-made reading comprehension test was prepared and used for pre and post test. For two experimental groups, strategies training were applied for eight sessions in 45 to 60 minutes. The hypothesis was tested by one-way ANOVA and Tokay’s method. The results showed that there is a difference between the mean of additional scores experimental groups and control group’s mean in =./.1 and mean of additional score of metacognitive strategies group was obtained greater than cognitive strategies group that the difference was significant in = ./.5. Accordingly, it can be suggested that teachers need to introduce cognitive and metacognitive strategies during of their teaching courses.
خلاصه ماشینی:
"با آزمون تحلیل واریانس یک طرفه و آزمون تعقیبی توکی فرضیهها مورد آزمون قرار گرفت و نتایج نشان داد که بین میانگین نمرات افزوده گروههای آزمایشی با میانگین گروه کنترل در سطح 10/0-a تفاوت معنیدار وجود دارد،و میانگین نمرات افزوده گروه آزمایشی آموزش راهبردهای فراشناختی بیشتر از گروه آزمایشی آموزش راهبردهای شناختی به دستIB} {o(1)-عضو هیأت علمی دانشگاه علامه طباطباییo} {IBآمد که در سطح 50/0-a تفاوت بین میانگینها معنیدار شده است.
بنابراین برای آزمون این فرضیه«آموزش راهبردهای یادگیری موجب افزایش درک مطلب میشود«تحلیل واریانس یک طرفه برای مقایسه میانگینهای سه گروه مورد استفاده قرار گرفت و نتایج آن در جدول 2،آمده است.
بحث و نتیجهگیری در این پژوهش اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری شناختی و فراشناختی بر تردک مطلب دانشآموزان مورد بررسی و مقایسه قرار گرفت.
اگرچه در تحقیقی مقایسه اثربخشی آموزشی این دو راهبرد گزارش شده است،اما دانشآموزان با آموزش راهبردهای فراشناختی توانایی و مهارتی پیدا میکنند که با به کار گیری آنها میتوانند پیشرفت خود را در یادگیری مطالب مورد بازبینی قرار دهند،فرایند مطالعه را کنترل کنند و راهبردهای شناختی را نیز به خوبی به کار بگیرند و بر آنها نظارت داشته باشند و آنها را برای کارآمدی در مطالعه هدایت نمایند.
اگر چه دو نوع آموزش روی عملکرد درک مطلب مؤثر هستند پیشنهاد میشود معلمان در آموزش دروس متناسب با موضوع درس راهبردهای شناختی و فراشناختی را نیز به دانشآموزان معرفی کنند و استفاده مناسب آنها را مورد تأکید قرار دهند."