چکیده:
هوش هیجانی عبارت است از: بیان کیفیت و درک احساسات خویش و دیگران، همدلی با احساسات دیگران و توانایی اداره مطلوب خلق و خو. در حقیقت این هوش مشتمل بر شناخت احساسات خویش و دیگران و استفاده از آن برای اتخاذ تصمیمات مناسب در زندگی است (گراوز، 1999). پژوهش حاضر با هدف مقایسه هوش هیجانی در کودکان پرورشگاهی با کودکان عادی اجرا شده است. روش تحقیق از نوع علمی- مقایسه ای می باشد. جامعه مورد تحقیق، دختران عادی و پرورشگاهی 12 تا 18 سال شهرستان مشهد بود تعداد آزمودنی ها در هر دو گروه مجموعا 100 نفر که 50 نفر آنان کودکان عادی و 50 نفر آنان کودکان پرورشگاهی، که به شیوه نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند بود. در این پژوهش از پرسشنامه EQ-I استفاده شده است. این پرسشنامه توسط بار- اون ساخته شده است و به عنوان نخستین ابزار معتبر فرا فرهنگی جهت سنجش هوش هیجانی به شمار می رود. برای تجزیه و تحلیل داده ها از آزمون معنی داری تفاوت میانگین ها (آزمون T) استفاده شده است. نتایج پژوهش نشان داد که تفاوت معناداری بین کودکان پرورشگاهی و عادی در مولفه های خودآگاهی، خود شکوفایی، همدلی، شاد کامی، حل مساله، خوشبینی، انعطاف پذیری و مسئولیت پذیری به عنوان مولفه های هوش هیجانی وجود دارد. به گونه ای که کودکان عادی به طور معناداری از هوش هیجانی بالاتری نسبت به کودکان پرورشگاهی برخوردارند و روابط عاطفی بهتری را نسبت به کودکان پرورشگاهی تجربه می کنند و نگرش مثبت تری به زندگی، نسبت به کودکان پرورشگاهی دارند.
خلاصه ماشینی:
"برودی1و هال2که در زمینه تفاوتهای فردی میان دو جنس تحقیق میکنند اظهار میدارند که چون دخترها از بکارگیری زبان خیلی سریعتر از پسرها مهارت پیدا میکنند بنابراین فصاحت بیشتری در بیان احساسات خود دارند و پسرها چون هیچ تأکیدی بر توصیف احساسات خود ندارند احتمالا از وضعیت عاطفی خود همچنین دیگران بیخبرند(کریمی، 1375)،فرقدانی(1383)،در طی پژوهش مبتنی بر بررسی رابطه بین هوش هیجانی و سازگاری اجتماعی دریافت که بین این دو مؤلفه رابطۀ معناداری وجود دارد.
Re-test (به تصویر صفحه مراجعه شود) (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول شماره 4 مشاهده میشود t به دست آمده(4/045)با درجه آزادی(92/278)در سطح(99%)معنادار است دو گروه کودکان پرورشگاهی و کودکان عادی در مؤلفهی خودآگاهی هیجانی متفاوت از یکدیگر هستند.
در مؤلفهی خودشکوفایی نیز با توجه به اینکه t به دست آمده(3/320)با درجه آزادی (91/609)در سطح(95%)معنادار است بین دو گروه کودکان پرورشگاهی و کودکان عادی تفاوت وجود دارد.
(جدول شماره 4) از آنجا که t به دست آمده(2/007)با درجه آزادی(97/976)در سطح(95%)معنادار است دو گروه کودکان پرورشگاهی و کودکان عادی در مؤلفهی روابط بین فردی با یکدیگر متفاوت هستند..
(جدول شماره 5) از آنجا که t به دست آمده(4/828)با درجه آزادی(98)در سطح(99%)معنادار است دو گروه کودکان پرورشگاهی و کودکان عادی در مؤلفهی نمرهی کلی هوش هیجانی با یکدیگر متفاوت هستند..
فرضیه دوم بین محیط زندگی کودک و رشد هیجانی او رابطهای معنادار وجود دارد براساس نتایج به دست آمده این فرضیه با اطمینان(95%)تأیید شده و با نتایج پژوهشهای پیشین هماهنگ است.
primal leadership : realizing the power of emotional intelligence , boston : Harvard bussines school publishing."