چکیده:
برندسازی در کسب و کار موسسات آموزش عالی یکی از موضوعاتی است که نظر بسیاری ا زمحققین را بتازگی بخود جلب کرده است و از آنجایی که برای ایجاد برند قوی برای دانشگاهها، مدیران دانشگاه باید مطالعات عمیقی و گام های موثری را جهت ساخت و استراتژی برند بردارند. بنابراین ما در این مقاله به بررسی و نحوهی ایجاد برند و ارائه پیشنهادات جهت بهبود طنین برند دانشگاه پرداخته ایم و هدف اصلی از این مقاله این است که نشان دهد چگونه طنین برند می تواند به توسعه برند کمک کند و همچنین منابع محرک طنین برند از نظر دانشجویان برای دانشگاههای ایران کدام و تعیین گامهایی برای ایجاد طنین برند دانشگاه می باشد.جهت بررسی مدل پس از انجام تهیه پرسشنامه، دادهای کمی با بررسی نظر 475 نفر از دانشجویان سال آخر کارشناسی ارشد و دکتری 4 دانشگاه معتبر(شریف، تهران، تربیت مدزس و امیرکبیر) ایران جمع آوری شد که نتایج تحقیق نشان می دهد که عوامل تداعی برند، پاسخ احساسی، برتری برند و شناسایی خود با برند،ستاثیر مثبت و معناداری را بر طنین برند دانشگاه می گذارند.
خلاصه ماشینی:
"جدول 1- پایایی و روایی متغیرها ابعاد شاخص بارعاملی AVE CR منابع مورد استفاده آگاهی برند(AWA) آگاهی کلی از دانشگاه 69/0 52/0 74/0 بویل و همکاران(2011) اولین دانشگاه که به ذهن میآید 81/0 تشخیص لوگوی دانشگاه 78/0 تداعی برند(ASSOC) یک انتخاب مناسب برای تحصیل 72/0 55/0 86/0 پاپو(2005)؛ بویل(2011) اعتبار مناسب 70/0 شخصیت و جلوه اجتماعی مناسب 66/0 سطح علمی وآموزشی بالا 73/0 مصاحبه خدمات رفاهی مناسب 66/0 کارکنان مسئولیتپذیری 62/0 محیط فیزیکی مطلوب 62/0 وجود گروه و اساتید مجرب 63/0 هویت سازی با برند(IDE) استفاده از کلمه ما، زمان صحبت کردن راجع به دانشگاه 79/0 63/0 84/0 کلر(2003)؛ گردن(2010) احساس اهانت به خود، زمانیکه کسی از دانشگاهبدگویی کند 86/0 احساس خجالت زمانیکه در رسانهها از دانشگاه فرد انتقاد شود 73/0 برتری برند(SUP) برتر کلی نسبت به سایر دانشگاه ها 80/0 63/0 89/0 کلر(2003)؛ گردن(2010) ارائه خدمات آموزشی و رفاهی با کیفیت بهتر نسبت به سایر دانشگاه ها 70/0 ارزشمندتر بودن نسبت به سایر دانشگاه ها 81/0 منحصر به فرد بودن دانشگاه 81/0 دارا بودن ویژگی های برتر نسبت به سایر دانشگاه ها 82/0 پاسخ احساسی به برند(AFR) داشتن احساس خوب زمان فکر کردن به دانشگاه 82/0 64/0 9/0 کلر(2003)؛ گردن(2010) حس غرور داتشن زمان مشاهده برند دانشگاه 83/0 داشتن حس عاطفی شدید نسبت به دانشگاه 77/0 خوشحال بودن از تحصیل در این دانشگاه 78/0 بطور کلی تحسین کردن دانشگاه 81/0 طنین برند(RESO) احساس تعلق اجتماعی(SE) 88/0 63/0 89/0 کلر(2003)؛ گردن(2010) تعامل فعال با برند(EN) 83/0 تعلق فکری به برند(AT) 83/0 وفاداری به برند(L) 60/0 نتایج به دست آمده از فرضیههای پژوهش به منظور بررسی فرضیات پژوهش ازتحلیل مسیر درنرم افزارSmart PLS استفاده شده که نتایج بررسی فرضیهها در نمودار زیر و جدول 2 ارایه شده است."