چکیده:
در پژوهش حاضر اثربخشی کارپوشه الکترونیکی بر اضطراب امتحان و عزت نفس دانشجویان بررسی شد. روش پژوهش از نوع آزمایشی، و طرح پژوهش پیش آزمون _ پس آزمـون دو گروهـی بـود. جامعـه آمـاری پـژوهش حاضر را کلیه دانشجویان کارشناسی دانشگاه آزاد مشکین شهر که در نیمسال اول تحصیلی ٩٢-١٣٩١ مشغول بـه تحصیل بودند، تشکیل میدهند. نمونه پژوهش حاضر، شامل دو کـلاس درس معمـاری بـود کـه بـه صـورت در دسترس انتخاب گردید. تعداد دانشجویان هر کلاس ٣٠ نفر بودند، که در کل حجـم نمونـه ٦٠ نفـر بـود، کـه بـه صورت تصادفی به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شده اند. ابزارهای مـورد اسـتفاده در ایـن پـژوهش ، آزمـون اضطراب امتحان ساراسون و عزت نفس کوپر اسـمیت بـود. در ابتـدای تـرم از هـردو گـروه در شـرایطی یکسـان پیش آزمـونی بـه عمـل آمـد و سـپس گـروه آزمـایش بـه مـدت یـک تـرم در معـرض متغیـر مسـتقل (کارپوشـه الکترونیکی) قرار گرفت و در نهایت در پایان ترم جهت بررسی تغییرات حاصله پس آزمون بر روی هر دو گـروه اجرا گردید. داده های حاصل از اجرای پیش آزمون و پس آزمون ، با اسـتفاده از آزمـون t مسـتقل مـورد تجزیـه و تحلیل قـرار گرفـت . یافتـه هـای پـژوهش نشـان داد، اسـتفاده از کارپوشـه الکترونیکـی دال بـر کـاهش اضـطراب امتحان (٠٠٠١>P) و افزایش عزت نفس (٠٠٥>P ) دانشجویان بوده است .
خلاصه ماشینی:
یافتـه هـای پـژوهش نشـان داد، اسـتفاده از کارپوشـه الکترونیکـی دال بـر کـاهش اضـطراب امتحان (٠٠٠١>P) و افزایش عزت نفس (٠٠٥>P ) دانشجویان بوده است .
ساپ ٤(١٩٩٤) در پژوهشی تأثیر استراتژی های شناختی – رفتاری بر کـاهش اضـطراب امتحـان ، افزایش عزت نفس و خودپنداره دانش آموزان را تأییـد کـرد؛ رضـایی(١٣٩٠) تـأثیر اسـتفاده از کارپوشه الکترونیکی بر نگرش ، انگیزه پیشرفت و پیشرفت تحصیلی دانشجویان مرکـز آمـوزش الکترونیکی دانشگاه صنعتی خواجه نصیرالدین طوسی را تأییدکرد.
پژوهشی که مستقیما تأثیرکارپوشه الکترونیکی بر اضطراب امتحان و عزت نفس را برسی کرده باشد یافـت نشـد امـا در ایـن زمینـه میتوان به پژوهش های زیر اشاره کرد: شاه نعمتی، ولایی و فانی (١٣٨٧) در پژوهشی به بررسی ارزشیابی تکوینی مـنظم بـر کـاهش اضطراب امتحان و خلاقیت و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان پرداخته است کـه آن نشـان دهنـده تأثیر مثبت استفاده از ارزشیابی تکوینی در کاهش اضطراب امتحان است .
به طور کلی نتیجه فرضیه اول این پژوهش گویای ایـن نکته است که با اسـتفاده از کارپوشـه الکترونیکـی در آمـوزش و سـنجش دانشـجویان مـیتـوان اضطراب امتحان دانشجویان را کاهش داد.
دانامزرعـه ( ١٣٩٢ ) در پژوهشی به بررسی تأثیر به کارگیری کارپوشه الکترونیکـی بـر راهبردهـای یـادگیری خودتنظیمی دانشـجویان پرداخـت کـه نتـایج ایـن پـژوهش نشـان دهنـده تـأثیر مثبـت کارپوشـه الکترونیکی بر راهبردهای یادگیری خودتنظیمی می باشد.
The opinions of education faculty students on learning processes involving e-portfolios, Procedia Social and Behavioral Sciences 1, 395-400, Available online at www.
Effectiveness of cognitive/relaxation therapy and study-skills training in reducing self-reported anxiety and improving the academic performance of test-anxious students: Journal of Counseling Psychology,33(2), 131-135.