چکیده:
رسیدن به اهداف در هر کنش اجتماعی موجب اثربخش شدن آن کنش مـی گـردد. آمـوزش ضـمن خـدمت بـه عنوان ابزاری برای رشد، توسعه و تعالی سرمایه انسانی نیز کنشی اجتمـاعی مـی باشـد. در راه رسـیدن بـه اهـداف دوره های آموزشی ضمن خدمت بطور یقین عواملی تاثیرگذار بوده که شناخت آنان در درجه اول و از بین بردن موانع از سوی دیگر می تواند موجب اثربخش تر شدن این دوره ها شود. بنابراین این تحقیق قصد دارد ابتـدا ایـن دسته از عوامل را شناسایی و سپس مدلی ساختاری از این عوامل اثرگذار ارائه دهد. بدین منظور فرض گردید دو دسته عوامل کلی با نام هـای عوامـل فـردی شـامل جنسـیت ، سـن ، سـابقه خـدمت و سـطح تحصـیلات و عوامـل اجتماعی شامل طرح درس ، اجرای تدریس ، ارزشیابی تدریس و روابط بـین فـردی بـروی اثربخشـی تـاثیر گـذار هستند. داده های مورد نیاز از بین ١٨٠ نفر از دبیران شهر بـادرود اسـتان اصـفهان کـه بـه صـورت تصـادفی سـاده انتخاب شده بودند، جمع آوری شد. به منظور آزمون میزان برازش مدل از روش تحلیل عاملی تائیـدی اسـتفاده و فرضیه هایی برای آزمون مدل تدوین شدند. یافته های تحقیق نشان می دهد هیچ کدام از عوامل فردی ذکر شده بروی اثربخشی دوره تاثیرگذار نبوده و کلیه عوامل اجتماعی تاثیر مثبتی بروی اثربخشی داشتند.
خلاصه ماشینی:
در واقـع نیـروی انسانی واجد توانایی و مهارت است که می تواند منشأ تحـولات مثبـت در بخـش هـای مختلـف جامعه گردد و به طور معمول این توانایی و مهارت از طریق آموزش و سرمایه گذاری در بخش نیروی انسانی حاصل می گردد (شریعتمداری ، ١٣٨٢) در حال حاضر با توجه به امکانات موجود ، دوره های آموزشی کوتاه مدت ضـمن خـدمت قابل دسترس ترین برنامه هایی هستند کـه قادرنـد بـه طـور گسـترده در خـدمت رشـد و ارتقـای مهارت های شغلی کارکنان سازمان ها قرار گیرند (ساکی ، ١٣٧٧) آموزشهای ضمن خدمت به منظور بازسازی و نوسازی سریع دانـش و اطلاعـات و مهـارت - های آنان از جمله عوامل مهم و مؤثر در موفقیت سازمان ها در دستیابی بـه اهـدافش مـی باشـد.
لذا سوال اصلی تحقیق حاضر این است که چـه عواملی بر فرایند دستیابی به اهداف دوره های آموزشـی تـاثیر گـذار هسـتند یـا بـه تعبیـر دیگـر عوامل اثرگذار بر اثربخشی دوره های آموزش ضمن خدمت کدامند؟ امروزه آموزش و بهسازی منابع انسانی به عنوان یکـی از اسـتراتژی هـای اصـلی سـازمان هـا برای سازگاری مثبت با شرایط تغییر قلمداد می شود .
به طور کلی الگو های اجرایی آموزش ضمن خدمت کارکنان را می توان بـه سـه دسته تقسیم نمود: الگوی سنتی ١: در این الگو ، باور بر این است که نگرش و طرز تلقی این کارکنـان ومـدیران سازمان نسبت به آموزش ضـمن خـدمت ، جایگـاه آن در سـازمان و تـأثیری کـه مـی توانـد بـر افزایش اثر بخشی و عملکرد افراد داشته باشد، مهمترین عنصر اثر گذار در استقبال از دوره هـای آموزشی و در نتیجه موفقیـت آمـوزش ضـمن خـدمت اسـت .