چکیده:
هدف از تحقیق حاضر، بررسی عوامل فردی و آموزشی (سازمانی) موثر بر بهره وری با هدف ارائه مدل پیش بینی بهره وری کارکنان غرب منطقه ٣ دانشگاه آزاد اسلامی است . تعهد سازمانی، رضایت شغلی به عنوان متغیر فردی وکیفیت زندگی کاری با پنج بعد: حقوق و مزایا ، آموزش و فرصت های تحصیلی، طراحی شغل ، مشارکت در تصمیم گیری، فضای کار به عنوان متغیر آموزشی (سازمانی) موثر بر بهره وری در نظر گرفته شدند. این متغیرهـا همگی دارای ماهیت فردی و آموزشی (سازمانی) هستند واسـاس انتخـاب آنهـا نیـز بـدین جهـت بـوده کـه تـاثیر متغیرهای فردی و آموزشی(سازمانی) موثر بر بهـره وری مکشـوف شـود . جامعـه آمـاری در ایـن پـژوهش کلیـه کارکنان واحدهای مختلف دانشگاه آزاد اسلامی منطقه ٣ کشور در سال ١٣٨٩ با حجم ٥٦٣ نفر است کـه تعـداد ٢٤٧ از طریق از روش نمونه گیری تصادفی طبقه ای با رعایت نسبت ها به عنوان نمونه انتخاب شدند. جهت جمـع آوری اطلاعات متغیرها از پرسشنامه ٣٢ سوالی بهره وری کارکنان عبدالملکی و همکاران (١٣٧٨)، پرسشـنامه ٢٩ سوالی کیفیت زندگی کاری عبدالملکی و همکاران (١٣٧٨)، پرسشنامه ١٢ سوالی تعهد سازمانی کارکنـان آلـن و می یر و پرسشنامه رضایت شغلی چند درجه ای پاپ اسمیت استفاده شد. داده های حاصل از آزمون ها با اسـتفاده از روش آماری رگرسیون چند گانـه و تحلیـل مسـیر مـورد بررسـی و تحلیـل قـرار گرفـت . در بررسـی تفکیکـی متغیرها، رضایت شغلی بیشترین نقش را در بهر ه وری دارا بود ولی در مدل مسیر با در نظر گرفتن اثرات مسـتقیم و غیـر مسـتقیم متغیرهـا و عوامـل ، متغیـر حقـوق و مزایـا بـه جهـت گسـتره تـاثیر گـذاری آن در ابعـاد فـردی و آموزشی(سازمانی) نشان داد می تواند بهترین مسیر انتخابی برای رسیدن بـه بهـره وری باشـد. همچنـین ایـن نتیجـه بدست آمد کلیه متغیرهایی که مستقیم و غیر مستقیم با بهر ه وری ارتباط داشتند از کیفیـت زنـدگی کـاری تـاثیر می پذیرند با استناد به این نتیجه می توان ضرورت توجه به این بعد را نیز در بهره وری مدعی شد.
خلاصه ماشینی:
تعهد سازمانی، رضایت شغلی به عنوان متغیر فردی وکیفیت زندگی کاری با پنج بعد: حقوق و مزایا ، آموزش و فرصت های تحصیلی، طراحی شغل ، مشارکت در تصمیم گیری، فضای کار به عنوان متغیر آموزشی (سازمانی) موثر بر بهره وری در نظر گرفته شدند.
رابطه متغیرهای فردی و آموزشی(سازمانی) با بهره وری کارکنان چگونه است ؟ برای پاسـخ به این سوال داده های مربوط به نه متغیر پـیش بـین بـا اسـتفاده از ضـرایب همبسـتگی ( مـاتریس همبستگی ) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت .
٢. سهم هر یک از متغیرهای فردی و آموزشی(سازمانی) در تبیین بهره وری کارکنان به چـه میزان است ؟ برای پاسخ به این سوال ، از تحلیل رگرسیونی چند گانه ١ استفاده شـده اسـت .
" a comparative Study of thai Middle Managers Pereeption of there Quality of Work Life in American- Owned, Japanese Owned and thai Owned companies operating in Thailand .
(1999)Job-Sharing in the south Afraican labour market its potential feasibility and impact on unemployment, productivity and quality of work life.
"alternative Work scheduling of Evidence", National Productivity Review, vol.
"The Impact of Work life program on frim productivity" , strategic management Journal , Vol , 21, Iss , 12 .
Mavan der voordt , ( 2004 ) productivity and employee satisfaction in flexible work place , Journal of corporate real estate London , vol , 6 iss, 2 pg .
(2000)performance Productivity and quality of frontline employees in service organizations , Journal of Marketing,Chicago,vol.
(2000)performance Productivity and quality of frontline employees in service organizations , Journal of Marketing,Chicago,vol.
International Journal of productivity and performance management.