چکیده:
هدف اصلی پژوهش حاضر مقایسهی تأثیر روش آموزش مبتنی بر الگوی طراحی آموزشی بایبی و الگوی طراحی آموزشی گانیه بر انگیزش و یادگیری دانشآموزان سال اول دبیرستان در درس علوم بود. تحقیق حاضر از نوع شبه آزمایشی و طرح پیشآزمون-پسآزمون با دو گروه است. جامعهی مورد مطالعهی این پژوهش را کلیهی دانشآموزان دختر پایهی اول دبیرستان شهر شیراز که در سال تحصیلی93-92 مشغول به تحصیل بودهاند، تشکیل میدهد. حجم نمونه در این پژوهش 54 نفر از دانشآموزان دختر پایهی اول دبیرستان بودند که نمونهگیری به دلیل محدودیت اجرا به صورت نمونهگیری در دسترس انجام شد. ابزار گردآوری دادهها، پرسشنامهی انگیزش پیشرفت هرمنس و آزمون یادگیری محقق ساخته بود و به منظور محاسبهی پایایی پرسشنامهی انگیزش پیشرفت، از آلفای کرونباخ استفاده شد، و میزان پایایی آن 87/. بدست آمد و به منظور محاسبهی پایایی آزمون یادگیری از کودرریچاردسون20 استفاده شد و میزان پایایی آزمون یادگیری 73/. به دست آمد. به منظور تجزیه و تحلیل داده از آزمون آماری کوواریانس استفاده شد و این نتایج حاصل شد که روش مبتنی بر الگوی گانیه و بایبی تفاوتی در میزان تأثیر بر میزان انگیزش ندارند، اما مشخص شد که بین روشهای آموزشی گانیه و بایبی از نظر میزان یادگیری تفاوت معناداری وجود دارد و روش مبتنی بر الگوی گانیه بر یادگیری دانشآموزان اثربخشتر است.
خلاصه ماشینی:
به منظور تجزیه و تحلیل داده از آزمون آماری کوواریانس استفاده شـد و این نتایج حاصل شد که روش مبتنی بر الگوی گانیه و بایبی تفاوتی در میزان تـأثیر بـر میـزان انگیـزش ندارند، اما مشخص شد که بین روش های آموزشی گانیه و بایبی از نظر میزان یـادگیری تفـاوت معنـاداری وجود دارد و روش مبتنی بر الگوی گانیه بر یادگیری دانش آموزان اثربخش تر است .
دمیرکیوگلو و کاگاتی ٢ (٢٠١٤) در پژوهش خود تحت عنوان «تأثیر فعالیت های آزمایشـگاهی بر مبنای مدل ساختن گرایی بایبی بر ادراک دانش آموزان کلاس نهم درس شیمی» بـه ایـن نتیجـه رسیدند که بین گروه آزمایش و گروه کنترل تفاوت معناداری در رابطه با بـه کـارگیری مـدل بـایبی وجود دارد و این تفاوت به نفع گروه آزمایش که با این روش آموزش دیده اند بوده اسـت و بنـابراین ، معلمان میبایست مهارت خود را در طراحی محیط های یادگیری ساخت گرایی بالا ببرند.
کولوموس و همکاران (٢٠١٢) در پژوهش خود با عنوان «تأثیر انیمیشن های طراحی شـده بـر مبنای الگوی بایبی بر ادراک تغییرات فیزیکی و شیمیایی دانش آموزان کلاس نهم » بـه ایـن نتیجـه دست یافتند که عملکرد گروه آزمایشی که با این روش آموزش دیده بودند، از عملکرد گروه کنتـرل بهتر بوده است .
The effect of 5E instructional design model on learning and retention of sciences for middle class students.