چکیده:
پژوهش حاضر به منظور مقایسه مهارت مدیریت زمان و انگیزه پیشرفت دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالاو پایین اجراءگردید. دانش آموزان دختر و پسر پایه سوم متوسطه شهرآبدانان جامعه آماری را تشکیل داده اند که از بین آنان ١٧٥ نفر به صورت نمونه گیری تصادفی طبقه ای انتخاب گردیدند. برای جمع آوری داده ها از پرسشنامه مدیریت زمان ترومن و هارتلی (١٩٩٦)، انگیزه پیشرفت هرمانز (١٩٧٠) و معدل تحصیلی سال قبل استفاده شد. نتایج نشان داد بین دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین از لحاظ مهارت مدیریت زمان و انگیزه پیشرفت تفاوت آماری معناداری وجود دارد.
خلاصه ماشینی:
نتایج نشان داد بین دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین از لحاظ مهارت مدیریت زمان و انگیزه پیشرفت تفاوت آماری معناداری وجود دارد.
واژگان کلیدی : مهارت مدیریت زمان ، انگیزه پیشرفت ، دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین مقدمه یادگیری ٣ یکی از بحث های جدی محافل علمی است که معمولا به » فرایند ایجاد تغییر نسبتا پایدار در رفتار یا توان رفتاری که حاصل تجربه است گفته می شود و نمی توان آن را به حالتهای موقتی بدن مانند آنچه بر اثر بیماری ، خستگی یا داروها پدید می آید نسبت داد«(به ١.
Zimmerman, Greenberg & Weinstein سیر (١٣٨٥) نشان داد که برنامه ریزی کوتاه مدت و نگرش به زمان با پیشرفت تحصیلی دانشجویان رابطه معناداری دارد.
با استناد به این مقدمه هدف از تحقیق جاری این بود که مهارت مدیریت زمان و انگیزه پیشرفت دانش آموزان دختر و پسر سال سوم متوسطه شهر آبدانان دارای عملکرد تحصیلی بالا و پایین مورد مقایسه قرار گیرد.
یافته ها نشان داد که بین دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین از لحاظ مهارت مدیریت زمان تفاوت معنیداری وجود دارد.
از دیگر یافته های تحقیق جاری این بود که بین انگیزه پیشرفت دانش آموزان با عملکرد تحصیلی بالا و پایین تفاوت معنی داری وجود دارد.
Heler , Albert , Kickmeier & Kertz تحصیلی پایین از لحاظ مهارت مدیریت زمان و انگیزه پیشرفت قوی ترند.
College students time management: correlations with academic performance and stress, Journal of Educational Psychology, 82.