چکیده:
در این پژوهش به تاثیر استفاده از وبلاگ به عنوان ابزاری برای یادگیری مشارکتی پرداخته شده است . آزمودنی های این پژوهش ٣٧ نفر از دانشجویان ترم ٢کارشناسی مدیریت آموزشی سال ٨٩-٩٠ دانشگاه علامه طباطبائی که واحد مقدمات تکنولوژی آموزشی را می گذراندند بودند. این پژوهش با روش تک آزمودنی انجام گرفت . ابزار پژوهش پرسشنامه یادگیری مشارکتی بود. داده های تحقیق با روشتی تک نمونه ای مورد تحلیل قرار گرفتند. نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از وبلاگ به عنوان ابزاری برای یادگیری مشارکتی به طور معناداری بر یادگیری مشارکتی و تمام مولفه های آن (وابستگی متقابل مثبت ، مسئولیت پذیری فردی، پردازش گروهی ، مهارت اجتماعی، تعامل ) موثر است . در پایان هم راهکارها و پیشنهادهایی مبنی بر چگونگی استفاده از وبلاگ برای یادگیری و یادگیری مشارکتی ارئه شده است .
خلاصه ماشینی:
بررسی تأثیر وبلاگ بر یادگیری مشارکتی دانشجویان دانشکدة روانشناسی و علوم تربیتی 1 یوسف مهدوی نسب 2 خدیجه علی آبادی تاریخ وصول :٩٢/٩/١٤ تاریخ پذیرش :٩٣/٢/١٨ چکیده در این پژوهش به تأثیر استفاده از وبلاگ به عنوان ابزاری برای یادگیری مشارکتی پرداخته شده است .
نتایج پژوهش نشان داد که استفاده از وبلاگ به عنوان ابزاری برای یادگیری مشارکتی به طور معناداری بر یادگیری مشارکتی و تمام مولفه های آن (وابستگی متقابل مثبت ، مسئولیت پذیری فردی، پردازش گروهی ، مهارت اجتماعی، تعامل ) موثر است .
پژوهش های مختلفی هم در زمینه به کارگیری این فناوری ها برای یادگیری صورت گرفته ، برای نمونه جاناسن بیان می کند که در مطالعات اخیر، ما دریافته ایم در مدارس که در آن کامپیوتر وشبکه های دسترسی از راه دور به منابع کتابخانه ، به ویژه پایگاه داده وب سایت وجود دارد نمرات آزمون تمایل به بالاتر دارد"( انجمن کتابداران مدرسه ای آمریکا، انجمن ارتباطات و فناوری آمریکا، ص ٥ ، به نقل از جاناسن ١، ٢٠٠٤، ص ٥١٣) آری پیشرفت در تکنولوژی آموزشی ما را قادر به استفاده از روش های آموزشی که تا همین اواخر به کارگیریشان دشوار یا غیر ممکن بود کرده است .
هدف این پژوهش بررسی تأثیر استفاده از وبلاگ بر یادگیری مشارکتی دانشجویان دانشکده روانشناسی و علوم تربیتی دانشگاه علامه طباطبائی بود.
نتایج تجزیه و تحلیل آزمونتی تک نمونه ای تأثیر استفاده از وبلاگ بر مؤلفه های یادگیری مشارکتی ( به تصویر صفحه مراجعه شود)در مورد فرضیه ٥-١ همانگونه که در جدول ٧ نشان داده شده مقدارتی برای تعامل برابر با ٩/٧٤ است و با اطمینان ٩٥% می توان گفت استفاده از وبلاگ بر تعامل تأثیر دارد.