چکیده:
هدف از این پژوهش تبیین رابطه عوامل روان شناختی، اجتماعی بر نوع دوستی خیرین مدرسه ساز بود. روش پژوهش همبستگی و روش نمونه گیری خوشه ای چندمرحله ای بر اساس تعداد متغیرها و جدول کرجسی و مورگان (١٩٧٠) حجم نمونه ٣٧٠ نفر مشخص شدند و برای گردآوری داده ها از آزمون های شخصیتی (Neo)، خوش بینی، خودکارآمدی عمومی شوآرتز، انگیزش پیشرفت هرمنس ، ارزش های مادی، متافیزیک ، خودمختاری اخلاقی و احساسات اخلاقی استفاده شد. تجزیه و تحلیل داده ها با استفاده از ماتریس همبستگی پیرسون ، رگرسیون چند متغیری بر اساس مدل همزمان تحلیل شد. یافته های تحقیق نشان داد که ابعاد مختلف شخصیت با نوع دوستی خیرین رابطه ای معناداری دارد، ویژگیهای خودکارآمدی، خوش بینی و انگیزش پیشرفت با نوعدوستی خیرین رابطه ای معناداری دارد. عوامل اجتماعی یا خودمختاری اخلاقی، ارزش های مادی، احساسات اخلاقی و ارزش های متافیزیک با نوعدوستی خیرین رابطه ای معناداری دارد. بر اساس محاسبه ضریب شیب عوامل روان شناختی مشتمل بر برون گرایی، موافقت ، جهت گیری زندگی و خودکارآمدی، نوعدوستی خیرین را تبیین کرده است . عوامل اجتماعی مشتمل بر ارزش های مادی، متافیزیک و احساسات اخلاقی بر نوعدوستی خیرین موثر بوده است پس برون گرایی، موافقت ، جهت گیری زندگی و خودکارآمدی، ارزش های مادی، متافیزیک و احساسات اخلاقی، نوعدوستی خیرین را پیش بینی کرده است
خلاصه ماشینی:
بررسی نوعدوستی خیرین مدرسه ساز ازآن جهت اهمیت دارد که عمل نوع دوستانه هم در ابعاد فردی، اجتماعی و دینی است هم تبلوری از کنش اجتماعی در عرصه مشارکت مدرسه سازی است و افراد خودشکوفا در سطح ارزش های والای انسانی در رد قهرمانان اخلاقی مانند علی پور، خسروشاهی، مردانی آذر، داورپناه (١٣٨٦) تمام مایملک خود را وقف مدرسه سازی کرده اند و نمونه ای از انسان کامل در خلاقیت اخلاقی در جامعه خیرین متجلی شدند، مهم ترین اصل متعالی شدن آنان در ویژگیهای فردی یا شخصیتی است و دیگر اینکه یکی از ویژگیهای خیرین مدرسه ساز در دامنه ای سنی (٨٨-٢٦) و از سوی دیگر و تنوع سنی نمایشی از نیمرخ مراحل رشد انسان در جوانی، میانسالی، بزرگسالی و سالمندی است تصویری از رشد انسان در پیوستار زمان است با نگریستن به گذشته و با حضور در واقعیت امروز دورنمای جدیدی از آینده انسان پیش روی قرار میگیرد و پیچیدگی انسان آشکارمی شود و بر اساس روند رشدی انسان (گذشته ، حال و آینده ) ویژگیهای نوع دوستانه 1.
Altrusim انسان بهتر ترسیم می گردد نمونه ای انسان های رشد یافته که الگوی اصلی بشر هستند که اوج فطرت نوعدوستی در چه دامنه ی سنی قرار دارد و بر اساس چرخه زندگی بهترین آحاد خیرین ، دورنمایی از رشد اخلاقی در جوانی، میانسالی و سالمندی فراهم شود خاستگاه انواع اخلاق ، در مقیاس خود گرایی اخلاقی، اخلاق مراقبتی، اخلاق منش ، اخلاق فطری، اخلاق دینی بر اساس عوامل روان شناختی ، اجتماعی و فرهنگی در موقعیت ایران – اسلامی بررسی انجام شده گرایش های اخلاق و ارزش های اجتماعی سبب شکل گیری رفتار نوع دوستانه شده و جنبش فعال خیرین در حل مسائل اجتماعی نمایانگر خیزش ارزش های مادی ١ یا فرا مادی است .