چکیده:
هدف از پژوهش حاضر شناسایی عوامل مربوط به موانع پیش روی توسعه هوشمند سازی مدارس از دیدگاه مدیران و معلمان مدارس است . ٤٠٠ نفر از معلمان و مدیران مدارس نمونه اصلی پژوهش را تشکیل می دهند. جهت گردآوری داده ها از پرسشنامه محقق ساخته استفاده گردید که گویه های مختلف آن به صورت اکتشافی، شناسایی و توسط افراد صاحب نظر بازبینی شدند. جهت تجزیه وتحلیل از روش تحلیل عامل اکتشافی و تاییدی استفاده گردید. قبل از انجام تحلیل عاملی به منظور رعایت پیش فرض های مربوطه ، از آزمون کرویت بارتلت و برای بررسی کفایت نمونه و مناسب بودن داده ها از آزمون KMO استفاده شد. در استخراج عامل های اکتشافی، پنج عامل با محاسبه ٤٦/٢٣ درصد واریانس موانع پیش روی توسعه مدارس هوشمند را از دیدگاه معلمان و مدیران آشکار ساخت . نتایج نشان داد از دیدگاه مدیران و معلمان به ترتیب پنج عامل نیروی انسانی، سخت افزاری ، نرم افزاری ، فرهنگی و مدیریتی به عنوان موانع هوشمند سازی مدارس نقشی اساسی دارند. همچنین با توجه به مقادیر شاخص های برازش مدل عاملی و مطابقت آن با ملاکهای تفسیری آن ها، نتایج نشان داد مدل اندازه گیری چالش های هوشمند سازی مدارس از برازش خوبی برخوردار است .
خلاصه ماشینی:
وظیفه معلم این است که محیط مناسبی فراهم سازد تا بادرنظرگرفتن تفاوت های فردی، کنجکاوی دانش آموزان را در جهت برانگیزاندن آنان و پیگیری مطالب آموزشی تقویت کند.
یافته های این تحقیق نشان داد، همان طور که انتظار میرفت آزمودنیهای بسیار کنجکاو که عموما میزان زیادی از ناآشنایی و عدم قطعیت را ترجیح میدهند، نسبت به کودکان با کنجکاوی پایین در محیط یادگیری تحت کنترل یادگیرنده عملکرد بهتری داشتند.
در مطالعه ای دیگر که توسط تاد کشدان و مونتاک یون ٢ (٢٠٠٧) انجام گرفت ، به بررسی تأثیر محیط های پر چالش بر موفقیت تحصیلی دانش آموزان دبیرستانی که دارای خصیصه کنجکاوی بالایی بودند، پرداخته شد.
آزمون تحلیل کوواریانس به منظور آزمودن این مسئله که آیا بین عملکرد گروه های آزمایش و کنترل در پس آزمون تفاوت معنیداری وجود دارد یا خیر، به عبارتیدیگر آیا طراحی آموزشی مبتنی بر راهبردهای تقویت کنجکاوی بر عملکرد تحصیلی تأثیر دارد، ٩٤ استفاده شد.
>P ,٣/١٩ =(١٨١)F)؛ بنابراین میتوان گفت که طراحی آموزشی مبتنی بر تقویت کنجکاوی و تدریس آن بر میزان یادگیری تأثیر مثبت و معنیداری داشته است .
نتایج تحقیق نشان میدهد که چنانچه با استفاده از راهبردهای مناسب و گنجاندن آن ها در ضمن طراحی آموزشی، آموزش و تدریس در راستای تقویت کنجکاوی باشد، میتواند تأثیر شگرفی بر یادگیری دانش آموزان برجای بگذارد.
این موضوع نیز در تأیید مباحث قبلی است و البته نشان میدهد که دانش آموزان دختر بیشتر مستعد فضای آزاد مبتنی بر کنجکاوی و استفاده از آن میباشند.