چکیده:
پژوهش حاضر باهدف مطالعه نقش هوش سازمانی برای پیش بردن دانشگاه صنعت آب و برق شهید عباسپور تهران ، به سوی ویژگیهای یک سازمان یادگیرنده انجام شد. این جستار توصیفی ازنظر هدف کاربردی و از نوع همبستگی است . جامعه آماری پژوهش شامل تمامی کارکنان دانشگاه شهید عباسپور بالغ بر ١٨٠ نفر در سال تحصیلی ٩٣-٩٢ حجم نمونه طبقه ای نسبتی، ١٢٣ نفر بوده است . از دو پرسشنامه سازمان یادگیرنده مارسیک و واتکینز و پرسشنامه هوش سازمانی کارل آلبرخت ، با ضریب آلفای کرونباخ به ترتیب ٠,٩٤٤ و ٠,٩٤٩ استفاده گردید. نتایج پژوهش نشان داد که بین میزان هوش سازمانی و ویژگیهای سازمان یادگیرنده رابطه ی مثبت و معنادار ٠,٥٧ وجود دارد. همچنین بر اساس آزمون رگرسیون خطی چندگانه مشخص گردید از بین هفت مولفه هوش سازمانی، تنها دو متغیر سرنوشت مشترک و فشار عملکرد، قادر به پیش بینی متغیر سازمان یادگیرنده میباشند.
خلاصه ماشینی:
درواقع نظریه هوش سازمانی و توجه به سهم زیرسیستم های هوش سازمانی به دانشگاه کمک میکند تا توانایی فکری و ذهنی خود را به عنوان یک سازمان هوشمند ارتقا داده و رسالت و مأموریت های خود را هوشمندانه محقق سازد در میان پژوهش های انجام شده فارسی و انگلیسی، موارد زیر جلب توجه مینماید: - سابق و الهی (٢٠١٣) به منظور بررسی رابطه هوش سازمانی و یادگیری سازمانی در بین کارکنان وزارت ورزش جوانان با جامعه آماری ٤٠٨ نفر و نمونه تصافی ساده ١٩٨ نفر، به این نتایج دست یافتند که بین هوش سازمانی و یادگیری سازمانی رابطه مثبت معناداری وجود دارد.
-صالحی و همکاران (١٣٨٩) در پژوهشی تحت عنوان "رابطه ی سازمان یادگیرنده و هوش سازمانی در آموزش وپرورش مدارس شهرستان رفسنجان " که از نوع توصیفی و همبستگی هست و برای تعیین حجم نمونه از روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای ٣٣٣ از میان کارکنان و معلمان استفاده شده است ، به این نتیجه دست یافتند که بین سازمان یادگیرنده و هوش سازمانی رابطه مثبت و معناداری وجود دارد.
در این پژوهش به این نتایج دست یافتند که بین تک تک مؤلفه های هوش سازمانی با سازمان یادگیرنده رابطه ی معناداری وجود دارد.
با توجه به نتایج به دست آمده از جدول ٢ با استفاده از آزمون پیرسون بین هوش سازمانی و سازمان یادگیرنده رابطه ی معناداری وجود دارد.