چکیده:
هدف پژوهش حاضر، بررسی امکان پیشبینی ترجیحات تعامل با سبکهای یادگیری دانشجویان دورههای آموزش مبتنی بر وب است. بدینمنظور، 120 نفر از دانشجویان مجازی دانشکده مدیریت دانشگاه تهران با استفاده از نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند و به مقیاسسبک یادگیری گراشا و ریچمن و مقیاس ترجیحات تعامل پاسخ دادند. یافتههای بدست آمده با استفاده از روش ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون گام به گام تحلیل شد. نتایج پس از تحلیل دادهها نشان داد که سبک مستقل، مشارکتی و وابسته بهترتیب بیشترین پیشبینی کننده تعامل یادگیرنده با رابط کاربر است. سبک مشارکتی و مستقل، بیشترین پیشبینی کننده تعامل یادگیرنده با محتوا بهدست آمد. همچنین سبک تشریک مساعی و مشارکتی بیشترین پیشبینیکننده تعامل یادگیرنده با مربی و در نهایت سبک مشارکتی بیشترین پیشبینیکننده تعامل یادگیرنده با یادگیرنده مشخص شد. بر اساس یافتههای بدست آمده میتوان نتیجه گرفت که بین برخی سبکهای یادگیری و ابعاد تعامل رابطه معنادار و مثبت وجود داد و قدرت پیشبینیکنندگی سبکهای یادگیری برای ابعاد تعامل متفاوت است. این یافتهها به طراحان دورههای آموزش مبتنی بر وب جهت تدارک فرصتهای مناسب برای برقراری تعامل یادگیرندگان با سبکهای متفاوت یادگیری بهمنظور دستیابی آنها به یادگیری و موفقیت کمک مینماید.
خلاصه ماشینی:
Jeong / بین دو مجموعه از متغیرهای مورد بررسی، یعنی تعاملات یادگیرنده (با مربی، محتوا، دیگر یادگیرندگان و رابط کاربر) و سبک های یادگیری گراشا و ریچمن (شامل سبک مستقل ، مشارکتی، اجتنابی، رقابتی و تشریک مساعی و وابسته ) چند بعد این روابط احتمالی ضروری است .
پرسش اصلی این پژوهش عبارت است از: آیا سبک های یادگیری قادر به پیش بینی تعاملات یادگیرنده در محیط آموزش مبتنی بر وب است ؟ بدین ترتیب فرضیه پژوهش بدین صورت بیان میشود که : بین ابعاد تعاملات یادگیرنده (مربی، محتوا، دیگر یادگیرندگان و رابط کاربر) و سبک های یادگیری (مستقل ، مشارکتی، اجتنابی، رقابتی، تشریک مساعی و وابسته ) رابطه وجود دارد.
بر اساس یافته های جدول ، سبک یادگیری مشارکتی و تشریک مساعی (مدل نهایی) به ترتیب بهترین پیش بینی کننده تعامل یادگیرنده با مربی است .
International Review of Research in Open & Distance Learning, 9(3), 1-24.
A Relationship Between Interpersonal Interaction And Course Performance Among Online RN-BSN Learners, A Dissertation Presented in Partial Fulfillment Of the Requirements for the Degree Doctor of Philosophy Capella University.
(2007), Teacher-student interactions in online nursing education in ICT: providing choices for learning and learners, Proceeding Ascilite Singapore.
(2007), Teacher-student interactions in online nursing education in ICT: providing choices for learning and learners, Proceeding Ascilite Singapore.
Interaction, Internet self-efficacy, and self-regulated learning as predictors of student satisfaction in online education courses.
Online course effectiveness: An analysis of student interactions and perceptions of learning.
International Journal of E-Learning & Distance Education.