چکیده:
هدف این پژوهش کاوش چارچوب نظارت راهبردی در حوزه نهادهای تعلیم و تربیت غیررسمی به ویژه مراکز آموزشهای آزاد بود. روش پژوهش کیفی و مبتنی بر یک مطالعه موردی بود. در این راستا با استفاده از رویکرد هدفمند و بهکارگیری معیار اشباع نظری، مصاحبههای باز با 20 نفر از ناظران و مدیران مراکز آموزشهای آزاد و 12 عضو هیأت علمی در ارتباط با پدیدهی مورد بررسی انجام شد. سپس دادههای به دست آمده با استفاده از نرم افزار Nvivo از طریق فن تحلیل مضمون مورد تحلیل قرار گرفت و در قالب سه مجموع مضامین پایه، سازمان دهنده و فراگیر دسته بندی و شبکه مضامین سازماندهی شد. بر اساس نتایج به دست آمده، نظارت راهبردی مراکز آموزشهای آزاد (مضمون فراگیر) دارای اهداف، ماهیت، کارکرد، فعالیت و الزامات ویژهای (مضامین سازمان دهنده) است که هر یک دارای ابعاد گوناگونی (مضامین پایه) میباشند.
خلاصه ماشینی:
کاوشی پیرامون چارچوب نظارت راهبردی نهادهای تعلیم و تربیت غیررسمی: مطالعه موردی کیفی مراکز آموزشهای آزاد دکتر رحمت اله مرزوقی دکتر جعفر ترک زاده دکتر مهدی محمدی دکتر جعفر جهانی الهام حیدری چکیده .
هدف این پژوهش کاوش چارچوب نظارت راهبردی در حوزه نهادهای تعلیم و تربیت غیررسـمی بـه ویژه مراکز آموزش های آزاد بود.
تعلیم و تربیت غیررسمی سیستمی است که تلاش می کند تا آموزشهای نظاممند و سـازمان- یافته ای را به جامعه به وسیله مؤسسات آموزشی و یا هر سازمان دیگری بـا هـدف تسـهیل انتخـاب فراگیران برای انتخاب نوع آموزش های مورد علاقه خود بر حسب نیاز گروههای سنی به جامعه ارائه کند (مرزوقی و همکاران، ١٣٩٤: ٢٨).
لازم به ذکر است کـه کارشناسـان نظارت، از اعضای سیستم های نظارتی ناظر بر مراکز آموزشهای آزاد از جمله دفتر نظارت و ارزیـابی دانشگاه شیراز، اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس، اداره کل آموزش و پرورش فارس و سازمان فنی و حرفه ای استان فارس انتخاب شدند.
براساس اهداف و ماهیت نظارت راهبردی، باید افزود که کارکردها یا وظایف مورد انتظار بـرای این نوع نظارت که می تواند به تحقق اهداف نهایی کمک نماید شامل بهبود کیفیـت ، توانمندسـازی مؤسسات، چابک سازی و روانسازی فرآیندها و رویه ها، زمینه سازی برای توسعه و تغییرات سـازمانی و به سازی مستمر طرحها، سیاسـت هـا، راهبردهـا و فرآینـدهای کـاری در راسـتای ایجـاد تناسـب سیستمی بین اقدامات مؤسسات با مطلوبیت های راهبردی و اقتضائات محیط و آینده است .
همچنین وجود این نوع نظارت در سطوح مختلف فنی، اداری و نهادی از دیگر الزامات نظـارت راهبردی بر مراکز آموزش های آزاد است .