چکیده:
هدف از پژوهش حاضر، ارائهی مدلی برای رضایت از یادگیری بر اساس نظریهی شناختی- اجتماعی بندورا در مدارس هوشمند است. به این منظور تعداد 383 نفر (210 پسر و 173 دختر) از دانشآموزان پایهی دوم راهنمایی مدارس هوشمند شهر شیراز بهروش نمونهگیری تصادفی خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. در این پژوهش آزمودنیها پرسشنامههای خودکارآمدی کامپیوتر ترکزاده، انتظار عملکرد کامپیوتر و هیگنز، قابلیت سیستم و ویژگی محتوا پیتوچ و لی، تعامل جانسون، کیلیون و امی، جو یادگیری چیو و لیو و رضایت یادگیری چوی، هسو و سان را تکمیل کردند. نتایج پژوهش نشان داد که خودکارآمدی کامپیوتر، انتظار عملکرد، قابلیت سیستم، ویژگی محتوا، تعامل و جو یادگیری از عوامل اصلی رضایت از یادگیری در مدارس هوشمند میباشد: متغیر مستقل خودکارآمدی هم بهطور مستقیم و هم بهصورت غیرمستقیم از طریق انتظار عملکرد بر رضایت از یادگیری تاثیر دارند. میان تعامل و رضایت از یادگیری رابطهی مستقیم و معنادار بهدست نیامد. تعامل از طریق جو یادگیری و انتظار عملکرد رضایت از یادگیری را به نحو مثبت و معناداری پیشبینی میکنند. خودکارآمدی کامپیوتر، قابلیت سیستم و ویژگی محتوا اثری غیرمستقیم روی رضایت یادگیری دارند. بهطور کلی میتوان نتیجه گرفت این عوامل برای برنامهریزی در مدارس هوشمند لازم و ضروری هستند و اگر به این عوامل توجه شود رضایت یادگیری دانشآموزان بیشتر خواهد شد.
خلاصه ماشینی:
در این پژوهش آزمودنی ها پرسش نامه های خودکارآمدی کامپیوتر ترک زاده ، انتظار عملکرد کامپیوتر و هیگنز، قابلیت سیستم و ویژگی محتوا پیتوچ و لی ، تعامل جانسون ، کیلیون و امی ، جو یادگیری چیو و لیو و رضایت یادگیری چوی ، هسو و سان را تکمیل کردند.
بر اساس این مبانی نظری نتیجه می گیریم که نظریه ی شناختی - اجتماعی قابل اجرا به سیستم یادگیری الکترونیکی در زمینه ی یادگیری است و در دستیابی به این مهم سه عامل تأثیر دارد: باورهای شناختی دانش آموزان (خودکارآمدی و انتظارات عملکرد) محیط فناوری (قابلیت سیستم و ویژگی محتوا) و محیط اجتماعی (تعامل و جو یادگیری ).
Martins & Kellermanns در مورد توانایی های کامپیوتری بهبود می بخشد که به تبع آن منجر به انتظار عملکرد بالا در دوره های آموزشی می شود یعنی خودکارآمدی کامپیوتر می تواند موانع یادگیری را در استفاده از یادگیری 1 الکترونیکی کاهش دهد (زمانپور، خانی ، مرادیانی دیزه رود، ١٣٩٢؛ کیو، والکر، اسکرودر و بیلند، ٢٠١٤؛ شن ، چو، تسای و مارا٢؛ ٢٠١٣؛ سانتانام ، سسیدهران ، وبستر٣، ٢٠٠٨؛ وو و تسای ٤، ٢٠٠٦؛ چو و لیو٥، ٢٠٠٥؛ فرانسیس کاتو و همکاران ، ٢٠٠٦).
Kuo,Walker, Schroder & Belland 6.
Shen, Cho, Tsai & Marra 7.
Sun, Tsai, Finger, Chen, & Yeh 6.
Suharno, Astuti, Raharjo & kertahadi 2.
The effect of computer self- efficacy toward system quality, information quality service quality, usage, user satisfaction and individual impact (A study on university students using the E- learning system at Kopertis III Jakarta.