چکیده:
پژوهش حاضر باهدف بررسی رابطه ی سبکهای هویت و سازگاری دانش آموزان، ضمن بررسی نقش
واسطه ای تعهد به تبیین نقش سبکهای هویت در پیش بینی سازگاری دانش آموزان میپردازد. به این منظور،
پرسشنامه های سبک هویت برزونسکی و سازگاری دانش آموزان دبیرستانی سینها و سینگ بین 315 نفر از دانش آموزان دبیرستانهای قم که به روش تصادفی خوشه ای مرحله ای انتخاب شده بودند، توزیع و توسط
آنان تکمیل و درنهایت جمع آوری شد. نتایج تحلیل رگرسیون نشان میدهد که بین سبکهای هویت
اطلاعاتی و سردرگم/ اجتنابی و مولفه های سازگاری رابطه ی معنادار وجود دارد. همچنین تحلیل متغیرها نشان میدهد تعهد توانست در رابطه ی سبکهای هویت با سازگاری دانش آموزان نقش واسطه ای ایفا کند.در این پژوهش بین سبک هنجاری و مولفه های سازگاری رابطه ی معناداری در سطح خطای 0/05 برقرار است. نتایج این بررسی میتواند مشاوران محترم آموزشگاهها را در مواجهه با چالشهایی که دانش آموزان با آنها درگیرند یاری دهد.
خلاصه ماشینی:
نتايج تحليل رگرسيون نشان مي دهد که بين سبک هاي هويت اطلاعاتي و سردرگم / اجتنابي و مؤلفه هاي سازگاري رابطه ي معنادار وجود دارد.
همچنين تحليل متغيرها نشان مي دهد تعهد توانست در رابطه ي سبک هاي هويت با سازگاري دانش آموزان نقش واسطه اي ايفا کند.
Johnson & Nozick در مورد دانش آموزان مقطع دبيرستان بين سبک هويت و مؤلفه هاي سازگاري انجام گرفته است قابل توجه مي باشد.
در کشور ما پوردهقاني (١٣٨٣) در پژوهش خود تحت عنوان بررسي رابطه ي بين ميزان سازگاري تحصيلي و سبک هويتي دانشجويان دانشگاه هاي تهران که با نمونه اي مشتمل بر ٤٣٧ نفر بود، به اين نتيجه رسيد که در خرده مقياس سازگاري با دوره تحصيلي بين سبک اطلاعاتي و سردرگم - اجتنابي رابطه ي آماري معنادار وجود دارد.
مدل مفهومي فرض پژوهشگر اين بود که تعهد در رابطه بين سبک هاي هويت با مؤلفه هاي سازگاري نقش واسطه اي دارد.
در مورد ارتباط بين سبک هويت اطلاعاتي و سازگاري اجتماعي، بررسي ها نشان از وجود رابطه ي مثبت معنادار بين اين دو دارد.
نتايج پژوهش نشان داد رابطه بين سبک هويت اطلاعاتي و سازگاري هيجاني نيز به صورت مثبت معنادار مي باشد.
پوردهقاني (١٣٨٣) در پژوهش خود به اين نتيجه رسيد که در خرده مقياس سازگاري با دوره تحصيلي بين سبک اطلاعاتي و سردرگم - اجتنابي رابطه ي آماري معنادار وجود دارد.
رحيمي (١٣٩١) در پژوهش خود به اين نتيجه رسيد که از نظر آماري تفاوت معناداري بين نمرات سه متغير سازگاري عاطفي-اجتماعي، سبک هاي هويت و سازگاري تحصيلي وجود دارد.