چکیده:
پژوهش حاضر با هدف تعیین نقش پیوند با مدرسه در میزان وقوع زورگویی دانشآموزان انجام شد.روش پژوهش حاضر از نوع توصیفی – همبستگی بود. جامعه آماری پژوهش شامل تمامی دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر یزد میباشد که در سال تحصیلی 1395-1394 مشغول به تحصیل بودند. از این جامعه تعداد 365 دانشآموز با روش نمونهگیری خوشهای چندمرحلهای انتخاب شدند. دادهها با استفاده از مقیاس پیوند با مدرسه و مقیاس زورگویی جمعآوری و با استفاده از روش تحلیل واریانس یکراهه و تحلیل رگرسیون به شیوه همزمان تحلیل شدند. نتایج نشان داد که بین ابعاد پیوند با مدرسه و سه گونۀ زورگویی (زورگو، قربانی و زورگو / قربانی)رابطه منفی و معنادار وجود دارد. نتایج تحلیل رگرسیون نیز نشان داد که ابعاد پیوند با مدرسه بهصورت منفی، سه گونه زورگویی (زورگو، قربانی و زورگو/ قربانی) را پیشبینی میکنند. همچنین نتایج تحلیل واریانس یکراهه نیز نشان داد که بین جنسیت و اقدام به زورگویی تفاوت معنادار وجود دارد، بهطوریکه پسران، بیشتر از دختران، اقدام به زورگویی میکنند، بیشتر از دختران، قربانیِ آن هستند و بیشتر از دختران، در نقش زورگو/ قربانی، قرار میگیرند.نتایج پژوهش حاضر نشان میدهد که تقویت ابعاد پیوند با مدرسه میتواند در کاهش پدیدۀ زورگویی مؤثر باشد.
خلاصه ماشینی:
Monks, Smith & Swettenham 9.
Vervoort, Scholte & Overbeek 3.
Sprott, Jenkins & Doob 5.
Loukas, Ripperger – Suhler & Horton 6.
Springer متغيرها جنسيت تعداد ميانگين انحراف استاندارد روابط حمايت گرانه دختر ١٨٠ ١٣/٥١ ٤/٦٩ مدرسه کل ٣٦٥ ٢٥/٧٩ ١٠/٠١ پسر ١٨٥ ٨/٥٣ ٣/٢٢ پيوند دانش آموز - ابعاد پيوند با دختر ١٨٠ ٩/٧٦ ٢/٩٦ مدرسه مدرسه کل ٣٦٥ ١٨/٢٩ ٦/١٨ پسر ١٨٥ ٥/٨٢ ٣/٤٥ پيوند دانش آموز-معلم دختر ١٨٠ ٦/٦٣ ٣/٤٢ کل ٣٦٥ ١٢/٤٢ ٦/٨٧ پسر ١٨٥ ٨/٧٠٠ ٧/٣٤ زورگويي کردن دختر ١٨٠ ٤/٨٥ ٦/٤٨ کل ٣٦٥ ١٣/٥٥ ١٣/٨٢ پسر ١٨٥ ٧/٥٣ ٥/٤٢ قرباني بودن دختر ١٨٠ ٤/٧٤ ٤/٣٦ کل ٣٦٥ ١٢/٢٧ ٩/٧٨ پسر ١٨٥ ١٤/٨٠٠ ٧/٤٠ زورگويي/ قرباني دختر ١٨٠ ٧/٧٣ ٣/٢٢ کل ٣٦٥ ٢٢/٥٣ ١٠/٢٦ به منظور بررسي معنيداري تفاوت بين آزمودنيهاي دختر و پسر در ميزان وقوع پديده ي زورگويي، از آزمون تحليل واريانس يک راهه استفاده شد که نتايج آن در جدول ٢ آمده است .
نتايج نشان داد که ابعاد پيوند با مدرسه با زورگويي (زورگو، قرباني بودن و زورگو/ قرباني) در دانش آموزان رابطه منفي و معناداري وجود دارد و اين سه بعد ميتوانند ميزان اين سه پديده را در دانش آموزان پيش بيني نمايند.
The relationship between bullying behaviors and perceived school connectedness among middle school students (Doctoral dissertation, Kent State University).
Bullying and victimization in school children: the role of social identity, problem-solving style, and family and school context.
The role of social skills and life satisfaction in predicting bullying among middle school students.
A review of research on bullying and peer victimization in school: An ecological system analysis.
Bullying in school and adolescent sense of empowerment: An analysis of relationships with parents, friends, and teachers.
Bullying and victimization among adolescents: The role of ethnicity and ethnic composition of school class.