چکیده:
هدف از پژوهش، برآورد پایایی و روایی مقیاس سبک یادگیری بر مبنای مدل سیلور، هانسن و استرانگ است. جامعه آماری این پژوهش، دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز تبریز در سال تحصیلی 93-92 بودند که از این جامعه تعداد 377 نفر به روش نمونه گیری طبقه ای متناسب انتخاب شدند. ابزار جمع آوری داده ها، مقیاس سبک یادگیری با 32 گویه با طیف لیکرتی چهار درجه ای بر مبنای مقیاس سبک یادگیری مدل سیلور، هانسن و استرانگ است که مدل سبک یادگیری سیلور، هانسن و استرانگ (1980) دارای 25 ردیف افقی و 4 ردیف عمودی بود که در هر ردیف افقی، چهار توصیف کننده رفتار ذکر شده است که باید توسط پاسخگر بر حسب اولویت ها مرتب می شد. برای بررسی روایی عاملی مقیاس از تحلیل عاملی تاییدی استفاده شد. شاخص های نیکویی برازش در این پژوهش عبارتند از 556/72= X² 09/0RMESA= 90/0= GFI 86/0=AGFI.این نتایج مو ید آن است که ساختار مقیاس برازش قابل قبولی با داده ها دارد و همه شاخص های نیکویی برازش مدل را تایید کرده، بر برازندگی مطلوب آن دلالت دارد. پایایی مقیاس با استفاده از آلفای کرونباخ بررسی گردید. پایایی این ابزار 74/ 0 به دست آمد. با در نظر گرفتن نتایج این پژوهش، می توان گفت مقیاس سبک یادگیری تدوین شده، می تواند ابزار پایا و معتبری در ارزیابی سبک های یادگیری باشد.
خلاصه ماشینی:
پایایی و روایی مقیاس سبک یادگیری بر مبنای مدل سیلور، هانسن واسترانگ ناهید اوجاقی * بهمن سعیدی پور** حسین زارع *** محبوبه اسلمی **** دانشگاه پیام نور چکیده هدف از پژوهش ، برآورد پایایی و روایی مقیاس سبک یادگیری بر مبنای مدل سیلور، هانسن و استرانگ است .
واژه های کلیدی: پایایی، روایی، سبک یادگیری، سیلور، هانسن و استرانگ ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ * مربی، گروه علوم تربیتی و روان شناسی، دانشگاه پیام نور، نویسنده مسئول ، yahoo.
"سبک یادگیری" یکی از عواملی است که در تفاوت های یادگیری افراد نقش مهمی دارد (فرج الهی، زارع ، هرمزی، سرمدی و ظریف صنایعی، ١٣٩١).
آیا مجموعه سؤال هایی که مقیاس سبک یادگیری سیلور، هانسن و استرانگ را تشکیل داده اند، از پایایی برخوردارند؟ روش پژوهش جامعه ی آماری پژوهش حاضر را دانشجویان دانشگاه پیام نور مرکز تبریز در سال تحصیلی ٩٣-٩٢ تشکیل میدهند.
جدول ٦ – خلاصه ی شاخص های نکویی برازش مقیاس سبک یادگیری {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} همان طور که جدول ٦ نشان میدهد مدل با داده ها برازش مناسبی دارد.
پایایی مقیاس سبک یادگیری مدل سیلور، هانسن و استرانگ : در این پژوهش برای بررسی پایایی مقیاس از آلفای کرونباخ استفاده شده که نتایج آن در جدول ٧ آمده است .
و این مقیاس ابزار مفید و معتبری است که میتواند سبک های یادگیری یادگیرندگان را به خوبی مشخص نماید.
Further validation of Hanson’s learning profile indicator and Silver, Hanson, and Strong’s teaching style inventory.
Keywords: Reliability, Validity, Learning style, Silver, Hanson & and Strong’s model ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 Lecturer of education and psychology department, Payam-e-Noor University, Tehran, Iran.