چکیده:
مقالهی حاضر با هدف کلی ارزشیابی برنامهی درسی تیزهوشان با تأکید بر مدل cipp انجام شده است. اطلاعات این پژوهش به صورت توصیفی میباشد. نمونه پژوهش شامل 120 نفر از دبیران مراکز تیزهوشان بود که به شیوه نمونهگیری خوشهای تصادفی نمونهگیری شدند. ابزارهای پژوهش شامل پرسشنامهی ارزشیابی برنامهی درسی اجراشدهی محققساخته بر اساس الگوی cipp بود که روایی محتوایی آن بر اساس قضاوت و تأیید متخصصان و مشورت با اساتید دانشگاه احراز گردید و پایایی پرسشنامه بر اساس آلفای کرونباخ 93/0 محاسبه گردید. تحلیل دادهها با استفاده از روشهای آمار توصیفی آزمون t و تحلیل واریانس انجام شد. نتایج این پژوهش بیانگر آن بود که: 1- برنامهی درسی اجراشده با هدفهای آموزشی متناسب نیست. 2- مطلوبیت درونداد، برونداد برنامهی درسی تیزهوشان در سطح قابلقبول ارزیابی شدهاند، اما در سطح بهینه نمیباشد.
خلاصه ماشینی:
صاحب نظران حوزه های آموزش همواره بر آن بوده اند تا بتوانند به کمک ابزارها و روش ها و مدل هایی میزان اثربخشی برنامه های درسی خود را بسنجند تا بر این اساس اطلاعات ارزشمندی را در زمینه ی ادامه یا توقف یک برنامه ی (فعالیت ) آموزشی جهت تصمیم گیری روشن تر داشته باشند، بنابراین مدل ها و الگوهای متعددی در ادبیات آموزش های سازمانی جهت پرداختن به موضوع ارزشیابی برنامه های درسی از سوی صاحب نظران مطرح شده است ، به طور نمونه مدل ارزیابی کرک ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1.
یافته ها سؤالات اصلی پرسش اول : مطلوبیت «زمینه » برنامه ی درسی تیزهوشان از دیدگاه دبیران (به طور کلی) به چه میزان است ؟ ٤-١- نتایج آزمون تی جهت سنجش مطلوبیت زمینه {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس جدول ، میانگین ارزیابی زمینه (٤٢/١٦) از سطح کفایت مطلوب (٤٩) کوچک تر است و با توجه به t به دست آمده (١١/٣١-) در درجه آزادی (٢٤٩) تفاوت معناداری بین میانگین ارزیابی زمینه با سطح کفایت مطلوب در سطح ٠٠٠١/ وجود دارد.
پرسش پنجم : آیا بین دیدگاه دبیران با مدارک تحصیلی مختلف در مورد میزان مطلوبیت «زمینه » برنامه ی درسی تیزهوشان تفاوت معناداری وجود دارد؟ ٤-٥- نتایج آزمون تحلیل واریانس برای تعیین معناداری بین مدارک تحصیلی مختلف {مراجعه شود به فایل جدول الحاقی} بر اساس جدول ، بالاترین ارزیابی میزان مطلوبیت زمینه بین گروه های مربوط به مدرک تحصیلی لیسانس ٤٠/٥١ و پایین ترین میانگین متعلق به گروه فوق لیسانس (٣٧/١) می باشد و بر اساس f به دست آمده (٢/٥٦) در درجات آزادی ٣ و ٢٤٦ تفاوت معناداری بین ارزیابی زمینه از دیدگاه دو گروه در سطح ٠٤٩/ وجود دارد.