چکیده:
هدف پژوهش حاضر تعیین اثربخشی آموزش برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی با رویکرد آموزههای اسلامی بر تابآوری دانشآموزان دارای رفتارهای پرخطر بود. این پژوهش به شیوۀ نیمه آزمایشی و با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل اجرا شد. جامعۀ آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دورۀ متوسطۀ دوم دبیرستانهای دولتی شهرستان یزد در سال تحصیلی 1393 -1392 و نمونۀ پژوهش شامل 36 دانشآموز دارای رفتار پرخطر بود؛ بدین صورت که آزمودنیها پس از نمونهگیری تصادفی خوشهای به دو گروه آزمایش و کنترل تقسیم شدند. برای جمعآوری دادهها از مقیاس رفتارهای پرخطر و تاب آوری استفاده شد. دادههای پژوهش به کمک آزمون t تحلیل گردیدند. نتایج نشان داد که آموزش برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی مبتنی بر آموزههای اسلامی، تابآوری را افزایش و رفتارهای پرخطر نوجوانان را کاهش میدهد. بهطور کلی، نتایج این پژوهش نشان داد که برنامه ایمنسازی تربیتی– اجتماعی مبتنی بر آموزههای اسلامی در افزایش تابآوری و کاهش رفتارهای پر خطر نوجوانان دختر دارای رفتار پرخطر مؤثر میباشد.
خلاصه ماشینی:
به طور کلي، نتايج اين پژوهش نشان داد که برنامه ايمن سازي تربيتي– اجتماعي مبتني بر آموزه هاي اسلامي در افزايش تاب آوري و کاهش رفتارهاي پر خطر نوجوانان دختر داراي رفتار پرخطر مؤثر ميباشد.
Cuomo, Sarchiapone, Giannantonio, Mancini & Roy (سيبرت ١، ٢٠٠٧).
Seligman پژوهش ديگر (براي نمونه : پارگامنت ١ و همکاران ، ١٩٩٢ و ١٩٩٨؛ پولنر،٢ ١٩٨٩؛ پيکوک و پولوما٣، ١٩٩٩؛ دماريا و کاسينو٤، ١٩٨٨) در مورد آثار مثبت باور به وجود خداوند و انجام مناسک ديني ، در سلامت رواني و درمان اختلالات هيجاني ، با ادغام و يکپارچه سازي اعتقاد به خداوند و برقراري رابطه عميق عاطفي –هيجاني با او و روش ها و فنون روان درماني نوين ، تدوين شده است و به عنوان شيوه اي علمي و با تأکيد و تکيه تام بر مباني اسلامي و ارزشي و با توجه همه جانبه بر الزامات بوم شناختي و با سبکي آسان و در زماني کوتاه ، زمينه بازتواني ، توان افزايي و تقواي فردي و اجتماعي (واکسيناسيون اجتماعي : "عليکم انفسکم لا يضرکم من ضل اذا اهتديتم "، (مائده ، ١٠٥)): (بر شما باد توجه به خويشتن خويش که اگر به هدايت برسيد، کسي که گمراه شده است نمي تواند به شما ضرري برساند) را به صورت خودانگيخته و خودمدار فراهم آورد.
همچنين ميزان t در مؤلفه رفتارهاي پرخطر با درجه آزادي ٣٤ بيانگر آن است که تفاوت پس آزمون دو گروه در سطح ٠٠١>P معنادار است ؛ لذا ميتوان نتيجه گرفت که آموزش برنامه ايمن سازي تربيتي–اجتماعي مبتني بر آموزه هاي اسلام بر افزايش تاب آوري دانش آموزان تأثير مثبت داشته است .