چکیده:
هدف پژوهش حاضر شناسایی کنش رفتار قلدری جسمانی، طراحی و ارزیابی اثربخشی مداخله چندجانبه کنش-محور و مقایسه مداخلات پیشایندمحور، پیامدمحور و آموزش رفتار جایگزین بر رفتار قلدری و شایستگی اجتماعی دانشآموزان قلدر بود. آزمودنیهای پژوهش شامل 60 دانشآموز قلدر، 15 دانشآموز طرفدار قلدر و 9 معلم پایه پنجم ابتدائی بودند که با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند، نمونهگیری تصادفی ساده و روش غربالگری انتخاب شدند. ابزار اندازهگیری پژوهش شامل مقیاس نقش مشارکتکنندگان، فرم نامگذاری همسالان، فرم نامگذاری معلمان، مقیاس قلدری ایلینویز، مقیاس خود-گزارشی شایستگی اجتماعی، مقیاس سنجش انگیزش و پرسشنامه مشکلات رفتاری بود. یک طرح شبه آزمایشی با پیشآزمون و پسآزمون، همراه با گروه کنترل در پژوهش استفاده شد. یافته پژوهش حاضر نشان داد که کنش یا علت رفتار قلدری 45 درصد از آزمودنیهای قلدر، دریافت تقویت حسی است. نتایج تحلیل کوواریانس چندمتغیری نشان داد که مداخله چندجانبه کنش-محور بر کاهش رفتار قلدری و بهبود شایستگی اجتماعی دانشآموزان بهطور معنیداری اثربخش است. اما مداخلات پیشایندمحور، پیامدمحور و مداخله مربوط به رفتار جایگزین بهتنهایی بر کاهش رفتار قلدری و بهبودی شایستگی اجتماعی دانشآموزان قلدر اثر معنیداری ندارند؛ بنابراین، نتایج بیانگر اهمیت و نقش مداخله چندجانبه کنش-محور با در نظر داشتن تغییر همزمان پیشایندها، پیامدها و رفتار هدف بر کاهش قلدری و بهبود شایستگی اجتماعی دانشآموزان قلدر است. محدودیتها و کاربردهای پژوهش برای روانشناسان تربیتی بحث شده است.
خلاصه ماشینی:
Bondü, Rothmund & Gollwitzer 2.
Evans, Fraser & Cotter 11.
Delprato, Akyeampong & Dunne 4.
Mohebbi, Mirnasab & Wiener 5.
Gómez-Ortiz, Romera-Félix & Ortega-Ruiz 7.
Conroy, Fox, Crain & Belcher 14.
Turton, Umbreit & Mathur 4.
Kamps, Wendland & Culpepper 6.
Kern, Ringdahl, Hilt & Sterling-Turner 9.
در کل ، مروري بر ادبيات پژوهشي، بيانگر اهميت مداخلات رفتاري و مدرسه -محور بر کاهش رفتارهاي چالش انگيز و بهبود مهارت هاي اجتماعي کودکان است (فلاور و همکاران ، ٢٠١٤؛ هنسن ، ٢٠١٠)، با اين حال ، طراحي و اجراي مداخله چندجانبه کنش - محور، با هدف کاهش رفتار قلدري و بهبود شايستگي اجتماعي دانش آموزان قلدر، از سوي پژوهشگران مورد اغفال قرار گرفته است .
Petscher, Rey & Bailey 5.
Lagerspetz, Bjöorkqvist, Österman & Kaukiainen 2.
Clemans, Musci, Leoutsakos & Ialongo 4.
O'Connell, Pepler & Craig 2.
به علاوه ، يافته پژوهش حاضر اثربخشي مداخله چندجانبه کنش -محور را بر کاهش رفتار قلدري و بهبود شايستگي اجتماعي دانش آموزان مورد تأييد قرار داد؛ اين يافته با نتايج پژوهش هاي تورتن و همکاران (٢٠١١)، روس و هورنر (٢٠٠٩)، کرن و همکاران (٢٠٠١) و هنسن (٢٠١٠) همسو است .
با اين حال يافته هاي پژوهش حاضر نشان داد که مداخلات رفتاري تک جنبه اي (مداخلات پيشايندمحور، پيامدمحور و آموزش رفتار جايگزين هرکدام به تنهايي) بر کاهش رفتار قلدري و بهبود شايستگي اجتماعي دانش آموزان مؤثر نبوده است .
Implementation of the Bully Prevention in Positive Behavior Support (BP-PBS) Program in an Urban Elementary School.