چکیده:
دانشگاه و نظام آموزش عالی نقش حیاتی را در تربیت نیروی انسانی و تامین سرمایه انسانی ایفا میکند. دانشگاه فرهنگیان نیز بهعنوان سازمانی نو پا و هدفمند در راستای تحقق برنامه راهبردی خود در افق چشمانداز 1404 خود به جذب و تربیت دانشجو معلمان اهتمام ورزید. هدف پژوهش حاضر، واکاوی وضعیت دانشگاه فرهنگیان برحسب تجارب زیسته دانشجو- معلمان است و در قالب یک طرح آمیخته انجام گرفته است. روش پژوهش آمیخته از نوع اکتشافی بود. در بخش کیفی از روش پدیدارشناسی و در بخش کمّی از روش توصیفی- پیمایشی استفاده شد. دامنه پژوهش شامل کلیه دانشجو-معلمان پردیس های دخترانه و پسرانه سنندج هستند که بر اساس آمار منتشر شده توسط دانشگاه، 1425 نفر هستند. در بخش کیفی با استفاده از روش نمونهگیری هدفمند از نوع موارد مطلوب، 20 نفراز دانشجو- معلمان (از دو پردیس فرهنگیان سنندج) طبق شیوه نمونهگیری هدفمند (نمونه گیری نظری) تا آنجا که اشباع نظری صورت گرفت، انتخاب شدند و ابزارگردآوری یافتهها هم مصاحبه بود. همچنین جامعة آماری در بخش کمّی نیز، تمامی دانشجو-معلمان مقطع کارشناسی دانشگاه فرهنگیان شهر سنندج بودند که در سال تحصیلی 96-95، مشغول به تحصیل بوده، که براساس فرمول کوکران تعداد 458 دانشجو (160 دانشجوی دختر و 298 دانشجوی پسر) به عنوان حجم نمونه و روش نمونهگیری طبقهای نسبی انتخاب شدند. ابزار گردآوری دادهها در بخش کمی پرسشنامة محقق ساخته (متشکل از 7 قسمت) است که بر اساس یافتههای بخش کیفی و ادبیات موضوع طراحی شد. جهت تحلیل دادهها نیز از آزمونهای فریدمن و t دو گروه مستقل بهره گرفته شد. براساس نتایج حاصل شده در بخش کیفی، وضعیت آسیبپذیری دانشگاه فرهنگیان از دیدگاه دانشجو-معلمان، در هفت طبقة توصیفی گنجانده شده که عبارتند از: 1- وضعیت آموزشی 2- کارکرد پژوهشی 3- پتانسیلهای نیروی انسانی 4- حوزة فضا و تجهیزات 5- حوزة مالی و اداری 6- برنامة درسی و سرفصلها 7- سازوکارهای ورودی، فرایندی و خروجی.نتایج بخش کمّی پژوهش نیز نشان داد که از دیدگاه دانشجو-معلمان ترتیب اولویتی آسیبزای دانشگاه فرهنگیان به ترتیب عبارت بودند از: 1- برنامه درسی و سرفصلها 2- کارکرد پژوهشی 3- سازوکارهای ورودی، فرایندی و خروجی 4- فضا و تجهیزات 5-وضعیت آموزشی 6- حوزة اداری و مالی و 7- ظرفیتهای نیروی انسانی. همچنین براساس رشته تحصیلی اولویتبندی ابعاد آسیبپذیر دانشگاه فرهنگیان در بعد اول یکی بوده که به ترتیب عبارتند از برنامه درسی و سرفصلها، بعد کارکرد پژوهشی و بعد سازوکارهای ورودی، فرایندی و خروجی. بین وضعیت ابعاد آسیبزای دانشگاه فرهنگیان از نگاه دانشجو-معلمان پسر و دختر نیز تفاوتی وجود ندارد. لذا مسئولان و متولیان این دانشگاه نوپا با برنامهریزی دقیق و تخصیص منابع و اعتبارات مالی لازم در جهت اعتلا و ارتقای رسالتها و اهداف این نهاد مهم آموزشی، تربیتی تلاش نمایند تا شاهد تحقق اهداف راهبردی دانشگاه فرهنگیان باشیم.
خلاصه ماشینی:
سیاست دانشگاه فرهنگیان در برنامه راهبردی دانشگاه فرهنگیان در افق چشم انداز ١٤٠٤ این گونه ترسیم شده است : مؤسسه ای است در گستره ملی ، با هویت مأموریت گرای حرفه ای ؛ برای تأمین ، تربیت و توانمندسازی منابع انسانی نظام تربیت رسمی و عمومی جمهوری اسلامی ایران مبتنی بر فلسفه تعلیم و تربیت اسلامی و منطبق بر سند تحول بنیادین آموزش و پرورش و پاسخ گویی تقاضاهای اجتماعی در حوزه های مرتبط با مزیت رقابتی دانشگاه که با استفاده از همه ظرفیت های محلی ، ملی ، منطق های و بین المللی در جهت دستیابی به ویژگی های زیر گام برمی دارد: تجلی حیات طیبه در ابعاد فردی و اجتماعی -تکوین و تعالی هویت یکپارچه اسلامی ، انقلابی ، ایرانی ، انسانی ، و حرفه های دانشجو معلمان و فرهنگیان برخوردار از هیئت علمی ، کارشناسان ، کارکنان و مدیران مؤمن ، متخلص ، عالم ، صالح ، تعالی جو و تحول آفرین ، برخوردار از ظرفیت جذب استعدادهای برتر در عرصه معلمی ، پیشرو در توسعه شیوه های نوین آموزشی بر بستر فناوری اطلاعات و ارتباطات ، برخوردار از موقعیتی ممتاز در سطح ملی ، منطق های و بین المللی ، پیشگام در پژوهش ، تولید و ترویج علم و فناوری در عرصه تربیت معلم و دانش میان رشته ای آموزش در سطح ملی .
توی کلاس منابع و سایت های اینترنتی برای اینکه مطالعه آزاد داشته باشیم ، معرفی نمیشه ، به همون ـــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــــ 1 UNESCO 2 Chapman, Garret & Mahlk 3 Yunnus, Hashim, Embi & Lubis مطالب کتاب اکتفا میشه (مصاحبه شونده شماره ٢٠).