چکیده:
تداعیات برند، کیفیت مورد نظر برند را به ماهیتی شناخته شده پیوند میدهند. تداعیات برند خصوصیاتی از برند هستند که ذکر نام آن برند، در ذهن مشتری نقش میبندند. این تداعیات معانی ضمنی و صریحی هستند که مشتری را با نام یک برند خاص پیوند میدهد یا همراه میکند بنابراین هدف اصلی در این مطالعه را بررسی تأثیر تداعی کنندهها بر ارزش ویژه برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران قرار دادیم. این پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی است که از حیث شیوه اجراء، توصیفی- پیمایشی بود. محدوده مطالعاتی پژوهش، هواداران باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران در استادیومهای آزادی تهران، امام رضا (ع) مشهد، یادگار امام (ره) تبریز، نقش جهان اصفهان، غدیر اهواز بر روی باشگاههای فوتبال با توزیع جغرافیایی (منطقهای) در لیگ برتر 97-96 انجام شد و با پیشبینی احتمال ریزش نمونهها پرسشنامه بین 500 نفر از هوادارن تیمهای لیگ برتر حاضر در محل مسابقه به صورت حضوری و با روش سهمیهای – غیر احتمالی (Convenient Sampling) توزیع گردید که در نهایت 404 پرسشنامه قابلاستفاده برگشت داده شد. ابزار اندازهگیری، پرسشنامه محقق ساخته، شامل 48 سؤال بود، که روایی صوری و محتوایی آن توسط اساتید مدیریت ورزشی و اقتصاد تأیید شد، و آلفای کرونباخ آن 927/0 به دست آمد. برای تحلیل نیز از نرمافزار SPSS v22 و نرمافزار Smart-PLS استفاده شده است.
یافتههای این تحقیق حاکی از آن است که آگاهی از برند (تداعی کنندههای برند) بر انتخاب برند و تمایل به تغییر برند منتخب مؤثر است و به سازمانها و تیمهای ورزشی در کسب درآمد از طریق فروش بلیط و محصولات کمک شایانی میکند.
خلاصه ماشینی:
تأثیر تداعی کنندهها بر ارزش ویژه برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران مجتبی قربانی آسیابر مهدی نادرینسب احمد راهچمنی دریافت: 7/3/98 پذیرش: 24/8/98 چکیده تداعیات برند، کیفیت مورد نظر برند را به ماهیتی شناخته شده پیوند میدهند.
این تداعیات معانی ضمنی و صریحی هستند که مشتری را با نام یک برند خاص پیوند میدهد یا همراه میکند بنابراین هدف اصلی در این مطالعه را بررسی تأثیر تداعی کنندهها بر ارزش ویژه برند باشگاههای لیگ برتر فوتبال ایران قرار دادیم.
در این مطالعه ما از پیشینه تحقیقاتی؛ از قبیل: تئوری شناسایی نام تجاری مشتری (سن و باهات تاچاریا، 2003 ) برای درک بهتر در مورد شناخت با برند تیم ورزشی کمک خواهیم گرفت تا به اهمیت ایجاد ارزش برند تیم ورزشی پی ببریم.
به تصویر صفحه مراجعه شودشکل 1: مدل مفهومی تحقیق؛ واتکینز 2014 روششناسی پژوهش این پژوهش بر مبنای هدف، کاربردی است که از حیث شیوه اجراء، توصیفی- پیمایشی میباشد که به شکل میدانی انجام گردیده است و از طریق روشهای علمی، به بهبود ارزش ویژه برند ورزشی در بلندمدت کمک مینماید.
بحث و نتیجهگیری هدف از انجام این تحقیق بررسی و مرور مدلهای موجود در سطح ملی و بینالمللی در خصوص ارزش ویژه برند در ورزش و تبیین و ارائه مدلی کارآمد و بومی به منظور استفاده در صنعت فوتبال کشور بوده است.
این تحقیق با تمرکز بر ارزش ویژه برند از منظر خدمات و با استفاده از معادلات ساختاری مدل سازی، اطلاعات و دادههای مناسب و معتبری برای مدل پشنهادی ارائه نموده است.
“The impact of team identification on ice hockey brand associations”, International Journal of Sport Management and Marketing, Vol. 5(1–2), PP.