چکیده:
پژوهش حاضر با هدف شناسایی الگویی جامع برای پذیرش بانکداری الکترونیک در بانک مسکن ایران انجام شده است. مطابق با الگوی نظام مند نظریه ی داده بنیاد، مدیران فناوری اطلاعات بانک مسکن در 20 استان به عنوان خبرگان مورد مصاحبه کیفی عمیق قرار گرفتند. پس از کدبندی مصاحبه ها در 3 مرحله، الگویی برای پذیرش بانکداری الکترونیک بانک مسکن شناسایی شد. نتایج نشان داد که 5 عامل به عنوان عوامل اثرگذار بر پذیرش بانکداری الکترونیک موثر هستند: صرفه جویی در هزینه ها، مدیریت نیازهای مشتریان، اطمینان ادراک شده، کیفیت عملکردی ادراک شده و ارزش ادراک شده. در مرحله ی بعد بر اساس مدل به دست آمده، اقدام به طراحی پرسشنامه و تدوین 18 فرضیه شد. پس از جمع آوری داده ها با استفاده از تکنیک معادلات ساختاری و نرم افزار لیزرل مدل تحقیق آزمون شد. نتایج این مرحله حاکی از آن بود که هر 5 عامل مذکور از طریق نگرش مشتریان نسبت به بانکداری الکترونیک، بر پیامدهایی همچون رضایت مشتری، وفاداری و اعتماد تاثیر غیرمستقیم دارند.
The purpose of this study was to identify a comprehensive model for accepting e-banking in MASKAN Bank of Iran. In accordance with the systematic model of the Grounded theory, IT managers of the Maskan Bank in 20 provinces were interviewed with profound qualities as experts. After encoding the interviews in 3 stages, a model for accepting Banking Electronics Bank was identified. The results showed that five factors are effective factors in accepting e-banking: cost savings, customer needs management, perceived assurance, perceived functional quality and perceived value. In the next step, based on the obtained model, a questionnaire was designed and 18 hypotheses were formulated. After data collection, using the Structural Equation and LISREL software, the research model was tested. The results of this stage indicated that all of the five factors, due to customer attitudes toward e-banking, have indirect effects on such outcomes as customer satisfaction, customer loyalty and trust.
خلاصه ماشینی:
ارائه و آزمون مدل عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک بر اساس تئوری داده بنیاد (مطالعه موردی : بانک مسکن ایران ) 1 علی امیدی تاریخ دریافت مقاله : ٩٨/٠٩/١٦ تاریخ پذیرش مقاله : ٩٨/٠٩/٢٥ وحیدرضا میرابی ٢ ادریس محمودی ٣ چکیده با گسترش روز افزون اینترنت و تجارت الکترونیک و تقریبا همه گیر شدن آن در بین تمامی مردم دنیا، نحوه ارائه خدمات بانک ها به مشتریان نیز تحت تأثیر مقوله ی اینترنت و تجارت الکترونیک قرار گرفته و تغییر کرده است .
تحقیق حاضر قصد دارد باتوجه به اینکه در بانک مسکن علیرغم سرمایه گذاری های صورت گرفته ٢٣ بر بانکداری الکترونیک ، اما همچنان نرخ استفاده از این تکنولوژی پایین است ، به شناسایی عوامل موثر بر پذیرش بانکداری الکترونیک با استفاده از تئوری داده بنیاد بپردازد.
برگر (٢٠٠٩) در بانک های آلمان تحقیقی را انجام داد و نشان داد که علاوه بر دو عامل آسانی و فایده ادراک شده ، نگرش مشتریان نسبت به بانکداری الکترونیک و همچنین اعتماد نیز عوامل مهمی در پذیرش این سیستم از سوی مشتریان هستند.
Internet banking acceptance model: Cross-market examination, Journal of Business Research, Vol. 63, pp.
Factors influencing adoption of mobile banking by Jordanian bank customers: Extending UTAUT2 with trust, International Journal of Information Management, 37, pp.
An empirical investigation of mobile banking adoption: The effect of innovation attributes and knowledge-based trust, International Journal of Information Management, 31, pp.
Understanding the Internet banking adoption: A unified theory of acceptance and use of technology and perceived risk application, International Journal of Information Management, Vol. 34, pp.