چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی تأثیر بسته بازی طراحی شده مبتنی بر هوش اخلاقی بر افزایش وجدان، خویشتنداری و مسئولیتپذیری اجتماعی کودکان بااستعداد دبستانی بود. روش پژوهش، نیمهآزمایشی با طرح پیشآزمون-پسآزمون با گروه کنترل بود. جامعه آماری پژوهش کلیه دانشآموزان دختر با استعداد پایههای چهارم، پنجم و ششم ابتدایی منطقه سه تهران بودند. از میان مدارس ابتدایی دخترانه منطقه 3، مدرسهای بهطور تصادفی انتخاب شد. از میان دانشآموزان بااستعداد در پایههای مورد نظر تعدادی دانشآموز بنابر تشخیص آموزگاران کلاسشان انتخاب شدند. سپس از میان آنها تعداد 30 دانشآموز به تصادف انتخاب شدند و بااستعداد بودن آنها نیز از طریق آزمون هوش گاردنر تائید شد. دانشآموزان بهطور تصادفی در دو گروه آزمایش (16 نفر) و کنترل (14 نفر) گمارده شدند. بسته بازی بر اساس نظریه و کتابهایی در زمینه بازی و هوش اخلاقی بوربا (2001) طراحی شد و به تائید پنج متخصص روانشناسی کودک و نوجوان رسید. این بسته در گروه آزمایش طی 9 جلسه یک ساعته اجرا شد. ابزار مورد استفاده پژوهش پرسشنامه مسئولیتپذیری کردلو (1389)، هوشاخلاقی علیاکبریدهکردی، گلپایگانی و محتشمی (1394) و هوش چندگانه گاردنر بود. نتایج تحلیل دادهها با استفاده از آزمون کوواریانس برای دو متغیر وجدان و خویشتنداری و نیز آزمون t برای متغیر مسئولیتپذیری نشان داد که بسته بازی طراحی شده در افزایش مؤلفههای وجدان (003/0 = p)، خویشتنداری (006/0= p)، و مسئولیتپذیری (001/0= p) مؤثر واقع شده است و بهطور معناداری نمرات پسآزمون گروه آزمایش در این سه مؤلفه از گروه کنترل بالاتر بود. مرحله پیگیری به دلیل محدودیت زمانی و در دسترس نبودن نمونه مورد مطالعه اجرا نشد.
The purpose of this study was the effectiveness of play package designed to increase moral conscience, self-control and taking social responsibility of talented primary school students. The research method was quasi-experimental with pretest-posttest with control group design. The population consisted of all girl students of the fourth, fifth and sixth grade of the 3rd district of Tehran. Then, 30 talented students were randomly selected and their intelligence was confirmed through Gardner's intelligence test. Students were randomly assigned into two groups of experimental (n=16) and control (n=14) groups. The designed play package was based on the theory and books related to the play and moral intelligence of Michele Borba (2001), and was approved by five child psychologists. This package was run for the experimental group for 9 one-hour sessions. The questionnaire used in the research was the Kurdlo Responsibility Questionnaire (2010), moral Intelligence by Ali Akbari Dehkordi, Golpayegani and Mohtashemi (1394) and Gardner Multiple Intelligence.The results of data analysis showed that the play package effectively increased conscience (p=0.003), self-control (p=0.006), and taking responsibility (p=0.001). The follow-up phase was not performed in this study because of time limitation and inaccessibility of the sample.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه روان شناسي تربيتي Quarterly of Educatinal Psychology دانشگاه علامه طباطبائي Allameh Tabataba’i University سال پانزدهم ، شماره پنجاه و چهارم ، زمستان ٩٨، ص ٥٩ تا ٨٩ Vol. 15, No. 54, Winter 2019 تأثير بازي مبتني بر هوش اخلاقي بر وجدان ، خويشتن داري و مسئوليت پذيري اجتماعي کودکان با استعداد دبستاني مائده جلائي ١، ليلا چراغ ملايي ٢، روشنک خدابخش پيرکلاني 3 تاريخ وصول : ١٣٩٨/٠٣/٠٥ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٨/٢٨ چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي تأثير بسته بازي طراحي شده مبتني بر هوش اخلاقي بر افزايش وجدان ، خويشتن داري و مسئوليت پذيري اجتماعي کودکان بااستعداد دبستاني بود.
در پژوهش هاي مختلفي به نقش وجدان ، خويشتن داري و مسئوليت پذيري در زمينه هاي مختلف اجتماعي (فرخ نژاد، سليمي، فدائيان ، ١٣٩٠)، تحصيلي (حجت پناه ، اماني، و طالع پسند، ١٣٩٧)، شغلي (براتي احمدآبادي، عريضي، و نوري، ١٣٨٩؛ خسروي، عسکريان ، و نوه ابراهيم ، ١٣٩٥؛ متاني و کشاورز، ١٣٩٧؛ آروند و شفيع آبادي، ١٣٨٣)، و خانوادگي (خرم آبادي، سپهريشاملو، صالحي فدردي، بيگدلي، ١٣٩٧؛ سفيري و چشمه ، ١٣٩٠) تأثير بازي مبتني بر هوش اخلاقي بر وجدان ، خويشتن داري و....
هدف پژوهش حاضر طراحي بسته بازي به منظور افزايش سه مؤلفه هوش اخلاقي (وجدان و خويشتن داري و مسئوليت پذيري) دانش آموزان با استعداد دختر مقطع چهارم ، پنجم و ششم ابتدايي بوده است .
٨٠ فصلنامه روان شناسي تربيتي، شماره پنجاه و چهارم ، سال پانزدهم ، زمستان ٩٨ بحث و نتيجه گيري اين پژوهش با هدف طراحي بسته بازي مبتني بر هوش اخلاقي به منظور افزايش سه مؤلفه هوش اخلاقي (وجدان ، خويشتن داري، و مسئوليت پذيري) دانش آموزان دختر مقطع چهارم ، پنجم و ششم ابتدايي بوده است .