چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی الگوی علی روابط بین باورهای معرفتشناختی و مهارتهای مطالعه بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان با نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی انجام گرفت. روش اجرای این پژوهش توصیفی (غیرآزمایشی) و طرح پژوهش، همبستگی و از نوع معادلات ساختاری بود. کلیه دانشآموزان دوره متوسطه اول شهر ارومیه در سال تحصیلی 95-94 جامعه آماری این پژوهش را تشکیل میدادند. روش نمونهگیری، تصادفی خوشهای چندمرحلهای بود و برای تعیین حجم نمونه، برای هر زیرمتغیر 20 نمونه در نظر گرفته شد و در کل 350 نفر بهعنوان نمونه پژوهش انتخاب شدند. برای جمعآوری اطلاعات از مقیاس خودکارآمدی تحصیلی پاتریک، هیکس و رایان (1997)، مقیاس باورهای معرفتشناختی شومر (1991)، مقیاس مهارتهای مطالعه کانگاس (2009) و برای سنجش عملکرد تحصیلی دانشآموزان از میانگین نمرات دانشآموزان در نیمسال اول سال تحصیلی 95-94 استفاده شد. در مطالعه حاضر از روش آماری مدلیابی معادلات ساختاری استفاده شد. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که مهارتهای مطالعه و خودکارآمدی تحصیلی بهصورت مستقیم بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر میگذارند. همچنین مهارتهای مطالعه و باورهای معرفتشناختی بهصورت غیرمستقیم و از طریق خودکارآمدی تحصیلی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأثیر میگذارند. در این پژوهش تأثیر مستقیم باورهای معرفتشناختی بر عملکرد تحصیلی دانشآموزان تأیید نشد. نتایج پژوهش حاضر از نقش واسطهای خودکارآمدی تحصیلی در روابط علی باورهای معرفتشناختی و مهارتهای مطالعه با عملکرد تحصیلی حمایت میکند.
This study examined the model causal relationship between epistemological beliefs and study skills on academic performance with the mediating role of academic self-efficacy. This study is descriptive (non-experimental) and study design is correlational plans type of the structural equations. Statistical population of the study formed all of secondary school students of Orumieh in 2015-2016 years of academic. Sampling was cluster random and determination the sample size for each of the sub-variable were considered 20 samples and 350 persons were selected as study sample. To collecting data was used of Patrick, Hicks and Ryan’s the academic self-efficacy scale (1997), Schommer’s epistemo logical beliefs scale (1991), Congos’s study skills scale (2009) and to measure academic performance of students was used of average scores of students in the first academic semester 2015-2016. in this study structural equation modeling was used to assess. the results of this study revealed that study skills and academic self-efficacy directly affect the academic performance of students. So the results of this study revealed that study skills and epistemological beliefs indirectly and through academic self-efficacy affect the academic performance of students. in this study the direct affect of epistemological beliefs on the academic performance of students was not proved. these findings of study support the mediating role of academic self-efficacy in the model causal relationship between epistemological beliefs and study skills on academic performance.
خلاصه ماشینی:
فصلنامه روان شناسي تربيتي Quarterly of Educatinal Psychology دانشگاه علامه طباطبائي Allameh Tabataba’i University سال پانزدهم ، شماره پنجاه و سه ، پاييز ٩٨، ص ٥١ تا ٧٢ Vol. 15, No. 53, Fall 2019 الگوي علي روابط بين باورهاي معرفت شناختي و مهارت هاي مطالعه بر عملکرد تحصيلي: نقش واسطه اي خودکارآمدي تحصيلي توحيد اشرف زاده ١، علي عيسي زادگان ٢، فرزانه ميکائيلي منيع 3 تاريخ وصول : ١٣٩٨/٠١/١٤ تاريخ پذيرش : ١٣٩٨/٠٤/١٨ چکيده پژوهش حاضر با هدف بررسي الگوي علي روابط بين باورهاي معرفت شناختي و مهارت هاي مطالعه بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان با نقش واسطه اي خودکارآمدي تحصيلي انجام گرفت .
Schommer ٥٤ فصلنامه روان شناسي تربيتي شماره پنجاه وسوم ، سال پانزدهم ، پاييز ٩٨ خود به اين نتيجه رسيد که باورهاي معرفت شناختي به صورت غيرمستقيم و از طريق خودکارآمدي تحصيلي بر عملکرد تحصيلي دانش آموزان تأثير ميگذارد.
همچنين يافته هاي پژوهش سعدي و داق يار (٢٠١٥) نشان داد که باورهاي معرفت شناختي بر روي خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان تأثير مثبت ميگذارد و موجب بهبود عملکرد تحصيلي ميشود.
Structural Equation Modeling ٥٦ فصلنامه روان شناسي تربيتي شماره پنجاه وسوم ، سال پانزدهم ، پاييز ٩٨ پرسشنامه باورهاي معرفت شناختي شومر (١٩٩٠): در پژوهش حاضر از فرم کوتاه شده اين پرسشنامه که شامل ٣٠ سؤال است ، استفاده شد.
Kazempour ٦٤ فصلنامه روان شناسي تربيتي شماره پنجاه وسوم ، سال پانزدهم ، پاييز ٩٨ (٢٠١٥) نشان داد که باورهاي معرفت شناختي بر روي خودکارآمدي تحصيلي دانش آموزان تأثير مثبت ميگذارد و موجب بهبود عملکرد تحصيلي دانش آموزان ميشود.