چکیده:
برنامه درسی کارآموزی دانشگاه فرهنگیان، در قالب «دوره مهارتآموزی» آزمون استخدام پیمانی وزارت آموزش و پرورش، از سال 1395 به اجرا درآمده است. این برنامه درصدد فراهم کردن فرصت لازم برای تجربه بهکارگیری دانش نظری در موقعیت عملی برای کسب شایستگی معلمی است. هدف این پژوهش کسب تجربه زیسته «استاد راهنمای دوره کارآموزی» دانشگاه فرهنگیان است. بدین منظور، در قالب رویکرد کیفی، از روش پدیدارشناسی توصیفی استفاده شد. نمونۀ مورد بررسی از میان استادان کارآموزی دانشگاه فرهنگیان قم و به شیوۀ نمونهگیری گروه بارز انتخاب شد و اطلاعات لازم با استفاده از مصاحبه کسب گردید. بر اساس آنچه از تحلیل نظرات این گروه حاصل شد، میتوان گفت که منطق برنامه کارآموزی را این گروه قابل قبول ارزیابی میکنند، هدفهای برنامه را مناسب میدانند و معتقدند روش پیشبینی شدۀ این برنامه دارای قابلیت اثربخشی است و طرح مناسبی برای ارزشیابی از آثار برنامه و یادگیری کارآموزان، تدارک شده است. با وجود این، آنان گزارش کردند که برنامه کارآموزی دارای کاستیهایی است که اصولاً مربوط به اجراست. از نظر آنان، اجرای برنامه کارآموزی با مسائلی از جمله ضعف آموزش دستاندرکاران اجرایی برنامه از جمله معلم راهنما، مدیران گروهها و کارشناسان مربوط مواجه است. برای رفع این کاستیها، آنان نظرات اصلاحی ارائه کردهاند که آموزش در صدر آنهاست.
Abstract Farhangian University internship curriculum has been implemented since 2016 in the form of a "training course" for the contract employment test of the Ministry of Education. This program seeks to provide the opportunity to experience the application of theoretical knowledge in a practical situation to become a teacher. The purpose of this study is to gain the experience of an "internship supervisor". For this purpose, in the form of a qualitative approach, the method of descriptive phenomenology was used. The study sample was selected from the internship professors of Farhangian University of Qom by Intensity sampling method and the necessary information was obtained through interviews . Based on the analysis of the opinions of this group, it can be said that the logic of the internship program is considered acceptable by this group, the goals of the program are appropriate and they believe that the projected method of this program is effective. And a good plan has been prepared to evaluate the effects of the program and the trainees' learning. However, they reported that the internship program had shortcomings that were primarily related to implementation. According to them, the implementation of the internship program faces problems such as the lack of training of the program's executives, including the tutor, group managers and related experts. To address these shortcomings, they have come up with corrective ideas, with education at the forefront.
خلاصه ماشینی:
تقيپورکران و جانزاده پريجائي (١٣٩٢) نشان داده اند که محاسن اجراي برنامه جديد کارآموزي شامل موارد: انگيزه بالاي دانشجو معلمان به کارآموزي که استادان راهنما در آن نقش دارند، آشنايي مناسب با روش هاي تدريس و کلاس داري، نظارت کافي استادان راهنما بر کار کارآموزان و کارورزان ، انتخاب معلمان و استادان راهنماي مناسب براي اجراي کارآموزي، همکاري کافي با دانشجو معلمان از هر لحاظ ، همکاري زياد دانشگاه و مدارس و ادارات آموزش و پرورش باهم و...
ابعاد تجربه زيسته استاد راهنماي دوره کارآموزي دانشگاه فرهنگيان 1 با اين اوصاف ، کارآموزي موجود در تربيت معلم ايران را استادان کارآموزي چنين روايت کرده اند که مبتني بر منطقي قابل فهم دنبال ميشود، اهدافي قابل دفاع را پيگيري ميکند، با روشي مؤثر دنبال ميشود و فرصت لازم براي ارزيابي آثار و پيامدهاي کارآموزي در موقعيت عمل را فراهم ميکند (جدول ١).
در اين فرصت يکساله دورة کارآموزي ، امکان آموزش در موقعيت واقعي و فعاليت تحت نظر راهنماي باتجربه ، در درس هاي مذکور ايجاد شده و مهارت آموز ميتواند ضمن طراحي، تنظيم ، اجرا و ارزشيابي برنامه خود، از طريق تأمل بر تجربه و بازانديشي در فرايند تدريس با کمک استاد راهنما در دانشگاه و معلم راهنما در مدرسه بر عمق دانش و تجربۀ حرفه اي خود بيفزايد.
در صورتيکه زمان طلايي يادگيري دوره يکساله کارآموزي ميتواند بيشترين تأثير را در کسب شايستگيهاي مورد نظر معلمي داشته باشد که با عدم برنامه ريزي در اجرا، زمان طلايي به راحتي از دست ميرود و اين موضوع با آنچه قنبري، نيکخواه و نيکبخت (١٣٩٦) در آسيب شناسي برنامه کارورزي دانشگاه فرهنگيان ، نشان داده اند نيز همراهي دارد.