چکیده:
با توجه به گسترش روز افزون نیازهای مشتریان و توسعه صنعت خردهفروشی در سالهای اخیر و با توجه به اینکه خردهفروشی یکی از بخشهای پویای اقتصاد است، شناخت محرکهای افزایش بهرهوری و موفقیت بخش خردهفروشی میتواند جزء یکی از مفاهیم مهم در اقتصاد محسوب شود. در همین راستا، هدف این پژوهش شناخت عوامل موثر بر موفقیت خردهفروشیها در جامعه شیراز به عنوان یک جامعه چند فرهنگی و تعیین اولویت این عوامل با اخذ نظرات گروههای مختلف ذینفع شامل: مشتریان، کارکنان و مدیران خردهفروشیها و همچنین خبرگان دانشگاهی میباشد. در این پژوهش تعداد 10 عدد از فروشگاههای افق کوروش شهر شیراز به شیوه تصادفی به عنوان جامعه نمونه انتخاب و مورد ارزیابی قرار گرفت و با تعیین مدل تحقیق و با تعیین معیارهای تاثیرگذار در موفقیت خردهفروشیها، ابتدا با نظر خبرگان دانشگاهی به تعیین وزن اهمیت هر کدام از گروههای پاسخگو پرداخته شد و سپس با استفاده از روش پرامتی نسبت به تعیین اولویت معیارها اقدام گردید که از میان عوامل مختلف موثر بر موفقیت خردهفروشیها، عوامل "قیمت" و "کیفیت" بالاترین اولویت و عوامل "خدمات" و "تصویر برند" پایینترین اولویت را کسب نمودند.
According to growing needs of customers and the development of the retail industry in recent years and given that retail is one of the dynamic sectors of the economy, recognizing the drivers of increased productivity and success of the retail sector can be one of the important concepts in economy. In this regard, the purpose of this study is to identify the factors affecting the success of retailers in Shiraz as a multicultural society and determine the priority of these factors by obtaining the views of various stakeholders, including: customers, employees and managers of retailers as well as academic experts. In this study, 10 of Ofogh Kourosh stores in Shiraz were randomly selected and evaluated as a case study and by determining the research model and determining the effective criteria in the success of retailers, first, with the opinion of academic experts, the weight of the importance of each of the responsible groups was determined. Then, using the PROMETHEE method, the criteria were prioritized, which among the various factors affecting the success of retailers, the factors of "price" and "quality" were the highest priority, and the factors of "services" and "brand image" were the lowest priority.