چکیده:
پژوهش حاضر با هدف آزمون نقش واسطهای نشخوار گری فکری، همدلی و بخشایش در رابطۀ هدفگزینی اجتماعی و سازگاری با مدرسه انجام شد. در پژوهش حاضر، 404 دانشآموز پسر در مقطع متوسطه اول با روش نمونهگیری خوشه-ای چندمرحلهای انتخاب و به مقیاس اهداف پیشرفت اجتماعی ( ریان و شیم، 2008)، نشخوارگری فکری دربارۀ یک خطای بینفردی (وید، ووگل و گلدمن ، 2008) همدلی ( بار-آن، 1997)، صفت بخشایش (بری، وورثینگتون، اوکانر، پاروت و وید، 2005) و پرسشنامه سازگاری دانشآموزان دبیرستانی (سینها و سینگ، 1993) پاسخ دادند. نتایج نشان داد که الگوی مفروض واسطهمندی کامل نشخوارگری فکری، همدلی و بخشایش در رابطۀ اهداف پیشرفت اجتماعی شامل رشدیافتگی اجتماعی، آشکارسازی رشدیافتگی اجتماعی، اجتناب از آشکارسازی رشدنایافتگی اجتماعی و سازگاری عاطفی، اجتماعی و تحصیلی از برازش مطلوبی برخوردار بود. علاوه بر این، تمامی ضرایب مسیر بین متغیرها بجز مسیرهای مستقیم بین رشدیافتگی و سازگاری هیجانی، آشکارسازی رشدیافتگی و سازگاری تحصیلی، اجتناب از آشکارسازی و سازگاری اجتماعی-تحصیلی، از لحاظ آماری معنادار بودند. نتایج پژوهش حاضر نشان داد که هدفهای پیشرفت اجتماعی از طریق پیشبینی افزایش همدلی و بخشایش و کاهش نشخوارگری های فکری در تبیین سازگاری هیجانی، اجتماعی و تحصیلی دانشآموزان از نقش مهمی برخوردارند.
The purpose of this study is to examine the role of mediators including rumination, empathy and forgiveness in the relationship between social goals and school adjustment. The research sample consisted of 404 first-year high school boys who were selected by multi-stage cluster sampling and answered to social achievement goals (Ryan & Shim, 2008), Rumination about an Interpersonal Offense (Wade, Vogel & Goldman,2008),Empathy(Bar-Ann,1997), Trait Forgivingness (Berry, Worthington, O'Connor, Parrott &Wade,2005) and Adjustment Inventory For High School (Sinha and Singh, 1993). In this study, descriptive method and correlational research design of path analysis type were used. The results showed that the assumed pattern of Intermediate rumination, empathy and forgiveness related to social achievement goals, including social development, social demonstration approach, and social demonstration avoid to emotional, social, educational adjustment has good fitness. In addition, all correlational pathways (except for Social development and emotional adjustment, social demonstration approach and academic adjustment, social demonstration avoid and socio-academic adjustment) were statistically significant. The results of the present study show that the goals of social progress through predicting the increase of empathy and forgiveness and reduction of rumination have an important role in the occurrence of emotional, social and educational adjustment of students.
خلاصه ماشینی:
در پژوهش همبستگي حاضر، ٤٠٤ دانش آموز پسر در مقطع متوسطه اول با روش نمونه گيري خوشه اي چندمرحله اي انتخاب و به مقياس اهداف پيشرفت اجتماعي (ريان و شيم ، ٢٠٠٨)، نشخوارگري فکري دربارة يک خطاي بين فردي (ويد، ووگل و گلدمن ، ٢٠٠٨) همدلي (بار-آن ، ١٩٩٧)، صفت بخشايش (بري، وورثينگتون ، اوکانر، پاروت و ويد، ٢٠٠٥) و پرسشنامه سازگاري دانش آموزان دبيرستاني (سينها و سينگ ، ١٩٩٣) پاسخ دادند.
نتايج پژوهش حاضر نشان داد که هدف هاي پيشرفت اجتماعي از طريق پيش بيني افزايش همدلي و بخشايش و کاهش نشخوارگريهاي فکري در تبيين سازگاري هيجاني، اجتماعي و تحصيلي دانش آموزان از نقش مهمي برخوردارند.
Henry, Stanley, Edwards, Harkabus & Chapin 2.
اگرچه انباشت شواهد تجربي دربارة نقش جهت گيريهاي هدف پيشرفت اجتماعي در پيش بيني وجوه سازگارانه و ناسازگارنۀ کنش وري نوجوانان در موقعيت هاي مختلف غيرقابل انکار است (بارديچ و همکاران ، ٢٠١٩؛ شيم ، چو و وانگ ، ٢٠١٣؛ موراتيديس و سيدريدس ، ٢٠٠٩؛ کورودا و ساکورايي١، ٢٠١١؛ چوي و پارک، ٢٠١٨)، اما عدم وارسي سازوکارهاي اطلاعاتي توضيح دهندة رابطۀ مزبور سبب شد که محققان در مطالعۀ فعلي با هدف بسط ظرفيت تفسيري جهت گيريهاي هدفي در بطن توضيح رفتارهاي سازگارانه و ناسازگارانه نوجوانان ، نقش واسطه اي همدلي، بخشايشگري و نشخوارگري فکري را بيازمايند.
Salguero, García‐Sancho, Ramos‐Cejudo & Kannis‐Dymand 2.
Naguib, Sindi, Attar, Alshouibi & Hamed.
5. Gantiva,, Cendales, Díaz & González 6.
Kurniati, Worthington, Widyarini & Dwiwardani.
Silke, Brady, Boylan & Dolan 2.
Silke, Brady, Boylan & Dolan 2.
Stouwe, Asscher, Hoeve, Laan & Stams, 2.
Espejo-Siles, Zych, Farrington, Llorent 5.