چکیده:
پژوهش حاضر با هدف ساخت و اعتباریابی مقیاس سنجش ابعاد زورگویی در نوجوانان انجام گرفت. روش مورداستفاده در ساخت مقدماتی گویهها مبتنی بر مطالعه کتابخانهای مفاهیم نظری و اعتباریابی از طریق متخصصان با استفاده از ضریب نسبی روایی محتوا (لاوشه، 1975) و شاخص روایی محتوا (والتز و باسل، 1981) بود. برای بررسی اعتبار و نیز ساختار عاملی مقیاس از مدلیابی معادلات ساختاری با استفاده از روش کمترین مربعات جزئی استفاده گردید. در بررسی روایی محتوایی از نظر متخصصان تعداد 40 گویه تهیه گردید و 35 گویه آن به تائید رسید. در بررسی اولیه با حجم نمونه 48 نفری، 3 گویه حذف و 32 گویه باقی ماند که مقیاس اولیه را تشکیل میداد. جامعه موردمطالعه تمام نوجوانان ایرانی در دامنه سنی 12 تا 19 سال بودند. نمونهگیری به شیوه در دسترس انجام گرفت و حجم نمونه 639 نفر بود. بررسی دادهها در تحلیل عاملی اکتشافی نشان داد که 29 گویه بار عاملی قابلقبول نشاندادهاند و 3 گویه دیگر که فاقد بار عاملی موردقبول بودند، حذف شد. بررسی دادهها حاکی از آن بود که ساختار 3 عاملی بهترین برازش را در مدل ساختاری دارد و در مجموع 53/99 درصد از واریانس را تبیین میکند. تحلیل عاملی تأییدی و بررسی روایی و اعتبار گویههای باقیمانده نشان دادند که مقیاس سنجش ابعاد زورگویی در نوجوانان یک مقیاس خودگزارشی قابلاعتماد برای استفاده در پژوهشهای مربوط به سنجش شیوع و تمایل به زورگویی و برتریطلبی است.
The aim of this study was to construct and validate a scale for measuring the dimensions of Bullying in adolescents. The method used in the preliminary construction of the items was based on a library study of theoretical concepts and validation by experts using the content validity ratio coefficient CVR (Lawshe, 1975) and content validity index CVI (Waltz & Bausell, 1981). Structural equation modeling was used to evaluate the validity and factor analysis of the scale by using the Partial Least Squares Method. In the content validity phase, 40 items were prepared and 35 items were approved by experts. In the initial study with a sample size of 48 people, 3 items were removed and 32 items remained, which formed the initial scale. The study population was Iranian adolescents that Their age was 12 to 19. Sampling was done by available method and the sample size was 639 people. Examination of the data in exploratory factor analysis showed that 29 items had acceptable factor load and the other 3 items that did not have acceptable factor load were removed. Examination of the data showed that the 3-factor structure has the best fit in the structural model and explains 53.99% of the variance in total. Confirmatory factor analysis and validation of the remaining items showed that the scale of measuring bullying in adolescents is a reliable self-report scale for use in research related to measuring the prevalence and tendency to bullying and superiority seeking.
خلاصه ماشینی:
تحليل عاملي تأييدي و بررسي روايي و اعتبار گويه هاي باقي مانده نشان دادند که مقياس سنجش ابعاد زورگويي در نوجوانان يک مقياس خودگزارشي قابل اعتماد براي استفاده در پژوهش هاي مربوط به سنجش شيوع و تمايل به زورگويي و برتري طلبي است .
Cheng, Newman, Qu, Mbulo, Chai, Chen & Shell 3.
Moffa, Catone, Kuipers, Kuipers, Freeman, Marwaha & Bebbington 4.
McDaid, Hopkin, Knapp, Brimblecombe, Evans-Lacko & Gan 7.
Catone, Signoriello, Pisano, Siciliano, Russo, Marotta & Pascotto 8.
براي سنجش زورگويي ابزارهايي وجود دارد که عمدتا خارجي بوده و شايد پرمصرف ترين آن ها مقياس سنجش روابط همگنان (طباييان ، اميري و مولوي، ١٣٩٠) و نسخه فارسي مقياس هاي ارتکاب زورگويي و قرباني شدن پرسشنامه زورگويي الويوس در مدارس راهنمايي (رضاپور، ١٣٩٢) باشد که در ايران هم اعتباريابي شده است ؛ اما هرکدام از اين ابزارها مؤلفه هاي متفاوتي را پوشش ميدهند و عملا هيچ ابزاري يافت نميشود که بتواند ابعاد زيادي را شامل شود و نياز پژوهشگران را در سطوح وسيع تر مرتفع سازد.
بعد از مرحله تعيين روايي محتوا، گويه هايي که واجد شرايط نبوده و از شاخص و ضريب روايي محتوايي قابل قبول برخوردار نبودند، حذف شده و گويه هاي باقيمانده براي اجراي اوليه روي گروهي از دانش آموزان نوجوان با حجم ٤٨ نفر به منظور کشف اشکالات اجرا شد و در بررسي بعدي با حذف ٣ گويه ، مقياس سنجش ابعاد زورگويي در نوجوانان با ٣٢ گويه آماده بررسي نهايي شد.
شاخص هاي سنجش روايي گويه به تفکيک عوامل براي مقياس سنجش ابعاد زورگويي در نوجوانان بار عاملي بار عاملي گويه ها اکتشافي تأييدي عامل اول ١ بچه هاي مدرسه من را هل ميدهند.