چکیده:
حکیده اپ تحقیق حاضر درصدد بر آمده است تا رابطهی هوش معنوی» امید و مسئولیتپذیری را با پیشرفت تحصیلی دانشآموزان دختر پایه سوم متوسطه شهرستان لنگرود بررسی کند. جامعه آماری پژوهش را کلیه دانش آموزان دختر پایه سوم متوسطه شهرستان لنگرود تشکیل دادند (۱۷۱۲- ۸7). به منظور دستیابی به اهداف پژوهش از جامعه آماری تعداد ۳۱۸ نفر به شیوهی نمونهگیری تصادفی خوشهای و بر اساس جدول جرسی و مورگان انتخاب شدند و به آزمونهای هوش معنوی کینگ» امید اسنایدرء خرده مقیاس مسئولیت پذیری شخصیت کالیفرنیا به طور همزمان پاسخ دادند. دادههای حاصل از آزمونها توسط ضریب همیستگی پیرسون و رگرسیون چندگانه همزمان مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند. نتایج نشان داد که بین هوش معنوی ومولفههای آن» امید ومولفهی کارگزار وگذرگاه و نیز مسئولیتپذیری با پیشرفت تحصیلی دانش آموزان رابطه ی مثبت ومعنا دار وجود دارد. متغیرهای پیش بین ۰/۴۵۶ درصد واریانس پیشرفت تحصیلی را تبیین نمودند (۰/۶۸- 16 و ۰/۴۶- 6۲). بنابراین میتوان نتیجه گرفت که برای پیشرفت تحصیلی دانش آموزان در کنار آموزشهای رسمی باید به ابعاد روانشناختی دانش آموزان نیز توجه شود.
This study was an attempt to investigate relationship between spiritual intelligence, hope and responsibility wih academic achievement of high school female students of Langroud city. The population of the study was all third-grade high school of female students (1217 persons) in city. Sample of the study were 318 students who selected through random cluster sampling and base of Gessy and Morgan table who respond to spiritual intelligence self-report (king, 2008), hope measure (snyder, 1991) and responsibility California personality measure (1951). Data were analyzed by using descriptive and inferential statistics included Pearson ‘s correlation coefficient and multiple regression. Results showed significant correlation between subscales of spiritual intelligence and subscales of hope and responsibility with academic achievement. Also, the result of regression analysis showed that spiritual intelligence, hope and responsibility were predicting to academic achievement (R2= 0.46). So, it can be concluded that in order to improve students 'academic achievement along with formal education, students' psychological dimensions should be considered.