چکیده:
پژوهش باهدف طراحی محیط یادگیری مبتنی بر نظریه یادگیری تحولی برای دانشآموزان دوره دوم متوسطه انجام گرفت. روش پژوهش الگو آمیخته و از نوع بین مرحلهای بود. به این منظور دادهها با روش کیفی جمعآوری و تحلیل شدند، علاوه بر این با روش کمی روایی و پایایی آن بررسی گردید. همچنین بهمنظور استخراج ابعاد، مؤلفهها و شاخصهای محیط یادگیری مبتنی بر نظریه یادگیری تحولی کلیه متون، کتب، مقالات مجلات و همایشها به شیوه تحلیل مضمون مورد بررسی و دادههای کیفی جمعآوری شد. سپس خبرگان علوم تربیتی و روانشناسی مؤلفههای کشفشده را پس از بررسی، رد یا تأیید کردند. پس از محاسبه روایی و پایایی پرسشنامه محقق ساخته از ابعاد و مؤلفهها و شاخصهای بهدستآمده، مدل محیط یادگیری مبتنی بر یادگیری تحولی ارائه گردید. نتایج پژوهش نشان داد که مدل محیط یادگیری مبتنی بر نظریه یادگیری تحولی دارای 84 گویه (شاخص)، 16 مؤلفه و 5 بعد میباشد. بر اساس نتایج این مدل، 5 شاخص محیط یادگیری عبارتاند از 1) بعد عوامل آموزشی شامل: مؤلفههای نقش معلم، تغییر در روشهای آمادگی و تحقیق معلمان، تغییر اثباتگرایی، محیط دانشمحور، محیط یادگیرنده محور، فعالیتهای عملی و آموزش مسئله محور. 2) بعد عوامل حمایتی شامل مؤلفههای فعالیتهای فرهنگی هنری و خلاقانه، عوامل پشتیبانی و همافزایی تجارب و تعاملات. 3) بعد عوامل غیر آموزشی شامل مؤلفههای تغییرات چشمگیر زندگی و عوامل اجتماعی. 4) بعد نقد محوری شامل مؤلفههای تفکر انتقادی، گفتمان و رهایی .5) بعد عوامل خودشناسی شامل مؤلفههای فرایند خودسازی و هوش هیجانی.
The purpose of this study was to design a learning environment based on Transformative Learning Theory for high school students. The research method was across-stage mixed model. For this purpose, the data were collected and analyzed by qualitative method, in addition to consider validity and reliability by quantitative method. Also, to extract the dimensions, components and indicators of learning environment based on Transformative Learning Theory, all texts, books, journal articles and conferences were analyzed by content analysis method and qualitative data were collected. Education and psychology experts then confirmed, rejected, or confirmed the findings. After considering the validity and reliability of the researcher-made questionnaire on the obtained dimensions, components and indices, a model of transformative learning based learning environment was presented. The results showed that the model of learning environment based on Transformative Learning Theory has 84 items (indices), 16 components and 5 dimensions. Based on the results of this model, five indicators of learning environment are: 1) Dimensions of educational factors including: teacher role components, change in teacher preparation and research methods, change in Proofism, knowledge-based environment, learner-centered environment, practical activities and problem-based teaching. 2) Supporting dimensions include components of artistic and creative cultural activities, support factors, and synergies of experiences and interactions. 3) Dimensions of non-educational factors, including the components of significant life changes and social factors. 4) Axial Critical dimension includes the components of critical thinking, discourse and emancipation. 5) Dimensions of self-knowledge include components of the self-process and emotional intelligence.