چکیده:
هدف پژوهش حاضر بررسی ویژگیهای روانسنجی پرسشنامه یادگیری خودتنظیم آنلاین (Lau, 2021) در دانشجویان دانشگاههای شهر تهران بود. نسخه چینی پرسشنامه یادگیری خودتنظیم آنلاین (COSRQ ) از هفت خردهمقیاس شامل: هدفگذاری، مدیریت زمان، سازماندادن به محیط، تنظیم تلاش، راهبردهای شناختی-نظارتی، جستجوی کمک و خودارزیابی تشکیل شده است. شرکتکنندگان در این پژوهش 453 نفر از دانشجویان مقاطع مختلف دانشگاههای دولتی بودند که با روش نمونهگیری تصادفی انتخاب شدند. ابزارهای استفاده در این پژوهش شامل پرسشنامه یادگیری خودتنظیم آنلاین (COSRQ)، درگیریتحصیلی(RAEQ)، راهبردهای یادگیری خودتنظیمی (MSLQ) و مقیاس اهمالکاری تحصیلی (PASS) بود که به صورت آنلاین اجرا شد. کفایت روانسنجی پرسشنامه مورد نظر در چند گام شامل تحلیلآیتم، تحلیلعاملیاکتشافی، تحلیلعاملیتاییدی، محاسبه روایی همگرا، واگرا و پایایی بررسی شد. نتایج تحلیل آیتم نشان داد که تمام آیتمهای پرسشنامه از نظر ویژگیهای توصیفی کفایت لازم را دارند. تحلیل عاملی اکتشافی با حذف 5 آیتم که در عامل غیرمرتبط قرارگرفته بود منجر به شناسایی شش عامل شد. تحلیل عاملی تاییدی نیز این ساختار شش عاملی به دست آمده را تایید کرد. نتایج نشان داد این پرسشنامه روایی همگرا و واگرا و پایایی مناسبی دارد.
The aim of this study was to investigate the psychometric properties of the online self-regulated learning questionnaire (Lau, 2021) in students of Tehran universities. The Chinese version of the self-regulated online learning questionnaire (COSRQ) consists of seven subscales: goal setting, time management, environmental structuring, effort regulation, cognitive/ monitoring strategies, help seeking, and self-evaluation. Participants in this study were 453 students of different stages of public universities who were selected by random sampling. Participants responded to questionnaires on self-regulated online learning questionnaire (COSRQ), academic engagement (RAEQ), motivated strategies for learning questionnaire (MSLQ), and the academic procrastination scale (PASS), provided online. The psychometric adequacy of the questionnaire was assessed in several steps including item analysis, exploratory factor analysis, confirmatory factor analysis, convergent validity, divergent validity and reliability coefficient. The results of item analysis showed that all items of the questionnaire are sufficient in terms of descriptive features. Exploratory factor analysis by identifying 5 items that were in the unrelated factor led to the identification of six factors. Confirmatory factor analysis also confirmed this six-factor structure. The results showed that this questionnaire has convergent and divergent validity and good reliability.
خلاصه ماشینی:
نسخه چيني پرسشنامه يادگيري خودتنظيم آنلاين (COSRQ ) از هفت خرده مقياس شامل : هدف گذاري، مديريت زمان ، سازمان دادن به محيط ، تنظيم تلاش ، راهبردهاي شناختي-نظارتي، جستجوي کمک و خودارزيابي تشکيل شده است .
براي اندازه گيري اين مفهوم در دنيا پرسشنامه هاي مختلفي همچون پرسشنامه Bouffard و همکاران (١٩٩٥)، پرسشنامه خودتنظيمي تحصيلي Connell and Ryan (١٩٨٧)، پرسشنامه يادگيري خودتنظيم Pintric and DeGroot (١٩٩٠) مورد استفاده قرار ميگيرد که برخي از آنان در ايران نيز مورد هنجاريابي قرار گرفته اند (کديور،١٣٨٠؛ عربزاده ، ١٣٨٧).
Help Seeking و همکاران (٢٠٠٩)، Lau (٢٠٢١) يک پرسشنامه يادگيري خودتنظيم آنلاين ، با هدف تطبيق و اعتبارسنجي در دانش آموزان مقطع متوسطه چيني ايجاد و يک مدل ٧ عاملي شامل هدف گذاري ، ساختار محيطي ، مديريت زمان ، تنظيم تلاش ١، راهبردهاي شناختي -نظارتي ، 2 کمک جويي و خودارزيابي ٣ را براي يادگيري خودتنظيم آنلاين مطرح کرد.
Chinese version of the online self-regulated learning questionnaire روش با توجه به اين که هدف پژوهش حاضر، تعيين ويژگيهاي روان سنجي پرسشنامه يادگيري خودتنظيم آنلاين بود، روش آن از نظر هدف جزء پژوهش هاي تحقيق و توسعه و از نظر شيوه جمع آوري داده ها، توصيفي-پيمايشي (سرمد و همکاران ، ١٣٨٦) و از نوع تحليل عاملي است .
بحث و نتيجه گيري هدف پژوهش حاضر بررسي ويژگيهاي روان سنجي پرسشنامه يادگيري خودتنظيم آنلاين (٢٠٢١ ,Lau) در دانشجويان دانشگاه هاي شهر تهران بود.
به منظور بررسي ويژگيهاي روان سنجي پرسشنامه يادگيري خودتنظيم آنلاين ، ابتدا براي هريک از ٣٠ آيتم اين مقياس ، تحليل آيتم انجام شد که نشان دهنده کفايت تمام آيتم ها بود.