چکیده:
هدف پژوهش حاضر عبارت است از اثربخشی بسته های آموزشی کاهش قلدری سایبری (ویژه دانش آموزان و والدین) بر عزت نفس و رضایت از زندگی در دانش آموزان دبیرستانی بود. روش کار به صورت شبه آزمایشی از نوع(پیش آزمون-پس آزمون) با گروه کنترل و مرحله پیگیری بود. جامعه آماری تمامی دانش آموزان دبیرستانی(دوره دوم) قلدر سایبری(مرتکبین) در شهرستان گچساران در سال تحصیلی 99-1398 بودند. در روش نمونه گیری پژوهش حاضر، ابتدا پرسش نامه قلدری سایبری به دانش آموزان دختر و پسر دبیرستانی داده شد. سپس بعد از تجزیه و تحلیل نتایج، دانش آموزان قلدر سایبری(مرتکبین) شناسایی شدند، 15 نفر به عنوان گروه آزمایش و 15 نفر به صورت کنترل گمارده شدند. هر دو گروه پرسشنامه های عزت نفس کوپر اسمیت(1968) و رضایت از زندگی(هیوبنر،2001) را به عنوان پیش آزمون و سپس بعد از اجرای بسته های آموزشی، به عنوان پس آزمون تکمیل کردند. بسته های آموزشی پس از اعتبار یابی بیرونی(اجرایی) در قالب مطالعه مقدماتی بر روی یک گروه نمونه 4 نفری برای مرتکبین قلدری سایبری به مدت 10 جلسه و والدین مرتکبین قلدری سایبری 4 جلسه اجرا و موارد نقص و ابهامات بررسی و برطرف گردید. سپس اجرای اصلی انجام گرفت و داده های پژوهش در دو سطح توصیفی و استنباطی تحلیل شد. جهت بررسی فرضیات از روش تحلیل کواریانس استفاده شد. یافته ها نشان داد که تفاوت بین پیش آزمون با پس آزمون در نمرات همه متغیرهای پژوهش معنادار شده است(001/0>p). بنابراین بسته های آموزشی کاهش قلدری سایبری می تواند برای بهبود متغیرهای وابسته پژوهش استفاده شود.
The aim of this study was to evaluate the effectiveness of cyber bullying reduction training packages (especially for students and parents) on self-esteem and life satisfaction in high school students. The method was quasi-experimental (pre-test-post-test) with control group and follow-up stage. The statistical population was all high school students (second year) cyber bullying (perpetrators) in Gachsaran city in the academic year 2009-2010. In the sampling method of the present study, first the cyber bullying questionnaire was given to high school male and female students. Then, after analyzing the results, cyber bullying students (perpetrators) were identified, 15 people were assigned as the experimental group and 15 people as the control group. Both groups completed the Cooper-Smith (1968) and Life Satisfaction (Hubner, 2001) self-esteem questionnaires as a pre-test and then as a post-test after the implementation of training packages. After the external (executive) validation, the training packages were implemented in the form of a preliminary study on a group of 4 people for cyber bullying perpetrators for 10 sessions and the parents of cyber bullying perpetrators for 4 sessions and the defects and ambiguities were reviewed and removed. Then the main performance was performed and research data were analyzed at both descriptive and inferential levels. Analysis of covariance was used to test the hypotheses. The results showed that the difference between pre-test and post-test in the scores of all research variables was significant (p <0.001). Therefore, cyber bullying reduction training packages can be used to improve research dependent variables.
خلاصه ماشینی:
يافته ها نشان داده است که فرضيه ي پژوهش مبني بر تأثير آموزش بسته هاي کاهش قلدري سايبري بر عزت نفس و رضايت از زندگي مورد تأييد قرار گرفته است و دانش آموزان گروه آزمايش نسبت به گروه کنترل در پس آزمون به طور معني داري عزت نفس و رضايت از زندگي بيشتري بدست آوردند بنابراين بسته هاي آموزشي کاهش قلدري سايبري(ويژه دانش آموزان و والدين ) ميتواند براي بهبود متغيرهاي وابسته پژوهش استفاده شود.
با توجه به مطالب بيان شده مساله اصلي پژوهش حاضر اين است که بررسي شود آيا بسته هاي آموزشي کاهش قلدري سايبري بر عزت نفس و رضايت از زندگي در دانش آموزان دبيرستاني مؤثر است ؟ يافته هاي اين پژوهش مي تواند قابل استفاده توسط روانشناسان ، مشاوران مدارس و والدين باشد.
با کنترل اين رابطه ، تفاوت بين ميانگين هاي تعديل شده نمرات عزت نفس در مرحله پس آزمون (بعد از کنترل نمرات پيش آزمون ) در دو گروه آزمايش و کنترل معني دار است ٠٠٠٨=p، به عبارت ديگر بسته هاي آموزشي کاهش قلدري سايبري، عزت نفس در مرتکبين قلدري سايبري را بهبود مي دهد.