چکیده:
زمینه وهدف: میل به ماندگاری معلمان ازمسائل مهمی است که درآموزش وپرورش به آن توجه می شود. هدف این پژوهش تدوین مدلی برای میل به ماندگاری معلمان است.روش شناسی: این پژوهش ازنظرهدف کاربردی و ازنظرنوع داده ها آمیخته است.جمع آوری اطلاعات ازطریق مطالعه متون، نظریه ها، مدل ها وپژوهشهای مرتبط ومصاحبه اولیه وتشکیل گروه کانونی به استعداد6نفر وسپس بانمونه گیری هدفمندو مصاحبه نیمه ساختاریافته با19 نفرازخبرگان آموزش و پرورش (مدیران ومعلمین) انجام و ازآنها خواسته شدتادرباره میزان اهمیت مولفه ها وشاخص های شناسایی شده اظهارنظرکرده وابعاد،مولفه ها وشاخص های مطرح نشده رادرسوال بازبیان کنند. برای بدست آوردن اعتبار و روایی داده ها ازدوروش بازبینی شرکت کنندگان ومرورخبرگان غیرشرکت کننده در پژوهش استفاده شد. داده ها ازطریق میانگین وآزمون t تک نمونهای بررسی ومدل نهایی باتکنیک مدل یابی معادلات ساختاری (SEM) تدوین شد.یافته ها ونتیجه گیری: یافته ها نشان دادمدل پیشنهادی میل به ماندگاری معلمان دارای دو بعدعوامل محیطی با مولفه های عوامل اجتماعی، اقتصادی، رفاهی ومعیشتی، قانونی وعدالت سازمانی واجتماعی و بعد عوامل حرفه ای با مولفه های عوامل شغلی، رضایت شغلی و کیفیت زندگی کاری و 38 شاخص است. در بین مولفه ها، مولفه کیفیت زندگی کاری با بار عاملی 90/0، مولفه عوامل اجتماعی با بار عاملی87/0، مولفه عوامل شغلی با بار عاملی78/0، مولفه عدالت سازمانی و اجتماعی با بار عاملی70/0، مولفه عوامل معیشتی و رفاهی با بار عاملی 65/0، مولفه عوامل قانونی با بار عاملی 63/0، مولفه رضایت شغلی با بار عاملی56/0 و مولفه عوامل اقتصادی با بار عاملی 52/0 بیشترین ضریب اهمیت را داشتند.
Background and Aim:The retention of teachers is important in education.In research a model has been developed for retention of teachers. Methodology:This research is mixed in terms of applied purpose and in terms of data type.Gathering information by studying texts theories models and research and initial interview and forming a focus group with6talented people and by purposeful sampling and semi-structured interviews with19educationexperts(School principals and teachers with more than15 years of experience)was done and a researcher-made questionnaire was prepared and they were asked to comment on importance of the identified components and indicators and to explain the dimensions, components and indicators not mentioned in the open question.To obtain data reliability and validity, two methods of reviewing participants and reviewing non-participants in the research were used. Data were analyzed by means of one-sample t-test and the final model was developed.Findings and Conclusion:The findings showed that the proposed model of teachers' retention has two dimensions of environmental factors with components of social, economic, welfare and livelihood, legal and organizational and social justice and professional factors with components of occupational factors Job satisfaction and quality of work life and38indicators.Among components the quality of work life with a factor load of0.90social factors with a factor load0.87 job factors with a factor load0.78the organizational and social justice with a factor load of0.70 livelihood and welfare factors with a factor load of0.65the legal factors with a factor load of0.63 job satisfaction with a factor load of0.56and economic factors with a factor load of0.52were the most important coefficient.
خلاصه ماشینی:
يافته ها و نتيجه گيري: يافته ها نشان داد مدل پيشنهادي ميل به ماندگاري معلمان داراي دو بعد عوامل محيطي با مولفه هاي عوامل اجتماعي، اقتصادي، رفاهي و معيشتي، قانوني و عدالت سازماني و اجتماعي و بعد عوامل حرفه اي با مولفه هاي عوامل شغلي، رضايت شغلي و کيفيت زندگي کاري و ٣٨ شاخص است .
همچنين در پژوهش طراحي و تبيين مدل حفظ و نگه داري کارکنان دانشي نشان داده شد که برنامه هاي منابع انساني شامل توسعه ي مهارت ها، حقوق و مزايا، فرصت مشارکت ، حمايت سازماني و عدالت رويه اي، از طريق متغيرهاي رضايت شغلي، تعهد سازماني و اعتماد به مديران ميتوانند قصد ماندن را پيش بيني کنند (رسولي و رشيدي، ١٣٩٤).
تاکنون مدلهاي متفاوتي درباره موضوع تمايلات رفتاري مربوط به ماندگاري کارکنان و معلمان ، توسط پژوهشگران در کشورهاي مختلف ارائه شده (١٩٥٨ ,simon &March ؛ ١٩٨١ ,Price؛ ١٩٨٢ ,Mobley؛ ١٩٩٣ ,Smith &Brunel ؛ ,Mitchel &Lee ١٩٩٩؛ ٢٠٠١ ,Price؛ ٢٠٠٤ ,Winterton؛ ٢٠٠٥ ,Billingsley) که هريک از آنها از نگاه خود و باتوجه به شرايط بومي کشورشان مدلي را ارائه کردند تا راهگشاي حل اين معضل مهم در نظام آموزش و پرورش باشند و در برخي از مدل ها، به متغيرها، مولفه ها و ابعاد متفاوتي از موضوع تمايل به ماندگاري توجه شد.
مولفه عوامل اقتصادي شامل شاخص هاي جستجوي شغل ، فرصت هاي بازار نيروي انساني و سهولت در جابجايي شغلي است که نتايج اين پژوهش درباره وضع موجود و مطلوب ، با پژوهش هاي پوراشرف و طولابي (١٣٩١)، Billingsley (٢٠٠٥)، Price (٢٠٠١)، Winterton (٢٠٠٤)، Lee and Mowday (٢٠٠٩)، پارسونز (٢٠١٠) و Gerhart (٢٠١٥) همسو است .