چکیده:
اینپژوهش با هدف هنجاریابی و بررسی ساختارعاملی "مقیاس بادگیری خودتنظیمی به
عنوان صلاحیت میان بر نامه ای" در بین دانش آموزان دختر و پسر سال اول دبیرستانهای
دولتی شهرستان مشهد به اجرا در آمد. نمونه ای با خجم ۸۴۰ نفر از دانش آموزان» به روش
نمونه گیری خوشهای چند مرحلهای انتخاب و پرسشنامه مذکور که شامل ۵۲ سوال و ۱۴
عامل بود با طیف لیکرتی در مقیاس چهاز درجهای در مورد آنها اجرا گردید و نهایتا ۸۳۳
پرسشنامه گزینش و برای تجزیه و تحلیل آماده شد. ضریب. آلفای پرسشنامه ۰/۸۴۱ بود و
سوالات دو عامل انگیزش ابزاری :در ریاضیات و خودپنداره تحصیلی در سایر عاملها جای
گرفتند که پس از حذف این دوعامل» ضریب آلفای پرسشنامه ۰/۷۹۶ بدست آمد. تحلیل
مژلفههای اصلی با استفاده از چرخش واریما کس»۱۲ غامل را به دست داد. همچنین نتایج
حاصل از آزمون 1 نشان دادند که بین دو جنس در نمره کل پادگیری خودتنظیمی به عنوان
صلاحیت میانبرنامهای» تفاوت معناداری وجود دارد. بدینمعنا که دختران نمره کل بیشتری
نسبت به پسران دارند.
خلاصه ماشینی:
"بررسی اثربخشی آموزش مؤلفههای یادگیری خودگردان مبتنی بر مدل پینتریچ،بر خودکارآمدی1 رقیه ارجی2 دکتر صغری ابراهیمی قوام3 تاریخ وصول:87/5/15 تاریخ داوری:87/7/23 تاریخ پذیرش:88/8/12 چکیده این پژوهش با هدف هنجاریابی و بررسی ساختار عاملی"مقیاس یادگیری خودتنظیمی به عنوان صلاحیت میان برنامهای"در بین دانشآموزان دختر و پسر سال اول دبیرستانهای دولتی شهرستان مشهد به اجرا درآمد.
rahcseP & leinO & tremuaB تحلیل آماری و قضاوت کارشناسی،مناسبترین ابزار برای استفاده در1 ASIP (برنامهریزی برای ارزیابی دانشآموزان بینالمللی)در سال 2000،انتخاب شد که این مقیاس دارای 52 آیتم و 14 عامل میباشد و سه بعد یادگیری خودتنظیمی یعنی راهبردهای یادگیری،انگیزش و خودپنداره را متمایز میکند.
همچنین در رابطه با تلاش و پشتکار در یادگیری نیز طبق مطالعات ASIP ،این مؤلفه به عنوان یک مؤلفه ارادی خود رهبری در یادگیری ارزیابی میشود و طبق نظر کوهل4(1983،1987؛به نقل از بامرت و همکاران،2000)عمل ارادی 7 راهبرد کنترل (توجه انتخابی،رمزگشایی،هیجانی،انگیزش،محیطی،پردازش اطلاعات و پایان دادن به ناتوانی)است که طبقنظر کوهل،افراد با جهتگیری موقعیتی در کنترل توجه،انگیزش و هیجان مشکلاتی دارند ولی افراد با جهتگیری فعال،راهبردهای موفقیتآمیزی از کنترل عمل ارادی در دسترس دارند،بنابراین با توجه به نظر کوهل میتوان نتیجه گرفت که آزمودنیهای پژوهش حاضر در یادگیری دارای جهتگیری موقعیتی هستند و از تلاش و پشتکار کمتری برای یادگیری برخوردار میباشند.
همچنین دختران در عاملهای شرح و بسط،به خاطر سپاری،راهبردهای نظارت،انگیزش ابزاری کلامی،تلاش و پشتکار در یادگیری،یادگیری مشارکتی،یادگیری رقابتی، خودکارآمدی و خودپنداره کلامی نمره بیشتری نسبت به پسران کسب کردند که نتایج حاصل از عاملهای خاطرسپاری،انگیزش ابزاری کلامی،تلاش و پشتکار در یادگیری و خودکارآمدی با نتایج حاصل از مطالعات انجام شده توسط پشار و همکاران(2000)همسو میباشد یعنی در تمامی کشورها(22 کشور)نمره دختران در این عاملها بیشتر از نمره پسران بوده است."