چکیده:
آموزش عالی، رسالت سنگینی در تامین نیازهای مختلف اقتصادی، فرهنگی و سیاسی جامعه دارد. از رسالت های مهم آن، ارتباط با جامعه و رفع نیازهای آن است. متاسفانه علیرغم اهمیت تجربه و لزوم کاربردی کردن دروس، شاهد اجرای ضعیف واحدهای عملی در نظام دانشگاهی هستیم. نبود صلاحیت لازم در خروجی های آموزش عالی برای رفع نیازهای جامعه و ناکارآمدی دانشگاه ها از جمله عواملی هستند که باعث شده تا متولیان امر آموزش عالی در بسیاری از کشورها مانند ایران، بازنگری برنامه های درسی را آغاز نمایند و با سیاست تمرکززدائی، اختیارات لازم را برای اصلاح برنامه به دانشگاه ها تفویض نمایند. یکی از رشته هائی که بازنگری آن در اولویت قراردارد، رشته تکنولوژی آموزشی است، زیرا این رشته سرویس دهنده بسیاری از رشته های دیگر است. تحقیق حاضر از نوع توصیفی کاربردی است و از دو بخش مکمل یکدیگر تشکیل شده است. در بخش اول، سرفصل مصوب رشته تکنولوژی آموزشی با روش تحلیل محتوا مورد بررسی قرارگرفته و در بخش دوم از دانشجویان سال آخر در خصوص تئوری، عملی و یا تلفیقی بودن مباحث دروس تخصصی در یک تحقیق پیمایشی نظرخواهی شده است. نتیجه تحقیق نشان داد در بسیاری از دروس تخصصی بین اهداف دروس، عناوین و زیر عنوان های نوشته شده در سرفصل دروس با واحدهای عملی هم خوانی لازم وجود ندارد. براساس نظر دانشجویان، کاربردی بودن دروس بین دو حد متوسط و خوب در مقیاس لیکرت به دست آمد. این در حالی است که حدود یک سوم از ساعات دروس تخصصی باید به آموزش واحدهای عملی اختصاص یابد.
Higher education has a great responsibility in considering society various needs، such as economical، cultural، and political ones and tries to meet them. In universities، this mission has not fully been completed، especially in terms of curriculum development. The main aim of this study was to investigate the possible applied aspects of Educational Technology field (a) from students' points of view and (b) by analyzing MSRT approved curriculum. The collected data were analyzed and the results showed that: (a) there was not any necessary consistency between the objectives and the contents of many special courses of the field with its practical credits. (b) The applied aspects of the field were also assessed to be relatively good or good.
خلاصه ماشینی:
"انفجار دانش،تقاضای بیش از حد جامعه برای فراگیری علوم مختلف،کمبود نیروی انسانی ماهر برای پاسخگوئی به این تقاضا، کمبود فضا و امکانات مالی و مادی برای اداره مراکز آموزشی،توسعه فناوری اطلاعات و ارتباطات و نفوذ آن در عرصههای مختلف زندگی،تسهیل در کاربردی کردن نظریههای روانشناسی یادگیری با بهرهگیری از تکنولوژی چندرسانهای،مبارزه با بیسوادی به معنای عام،تأکید قانون اساسی بر اجباری،رایگان و همگانی بودن آموزش عمومی و نیز رایگان بودن آموزش عالی تا سرحد خودکفائی،استفاده از یافتههای نظری در حل مسائل تعلیم و تربیت و شکلگیری جامعه براساس دانائی محوری که در هدفهای برنامه بیست ساله توسعه طراحی شده،از جمله عواملی هستند که ضرورت پرداختن به این رشته را دو چندان مینماید.
instructional design هدف از تشکیل دوره تکنولوژی آموزشی از نظر ستاد انقلاب فرهنگی -بهبود کیفیت برنامههای آموزشی و درسی -افزایش پیشرفت تحصیلی فراگیران -بهبود کیفیت تدریس معلمان از طریق آموزش و بهرهگیری از امکانات انسانی و مادی -تأمین نیروهای متخصص جهت اداره مراکز مواد آموزشی و ارائه مشاوره برای توسعه مراکز سمعی بصری -تربیت متخصصان مبتکر جهت اداره کلاسها -ارائه راهنمایی جهت توسعه و برنامهریزی امور سمعی بصری -تأمین تکنولوژیستهای آموزشی مشکلات موجود در رشته تکنولوژی آموزشی علیرغم توجه ستاد انقلاب فرهنگی به ارائه دروس عملی،مشکلات زیر تنگناهای اصلی رشته تکنولوژی آموزشی را نشان میدهد: -کمبود امکانان و فضای آزمایشگاهی و حساس بودن تجهیزات سمعی بصری یا رایانهای و ازدحام دانشجویان دورههای مختلف برای استفاده از این امکانات مانع بزرگی برای دستیابی به اهداف واحدهای عملی است."