چکیده:
آموزش مبتنی بر وب که یکی از اشکال آموزش الکترونیکی است در آموزش عالی رویکردی جدید است و نزدیک به 3 میلیون یادگیرنده در حال حاضر این دوره ها را می گذرانند .اما اینکه در طراحی آموزش های مبتنی بروب چه نظریه ها والگوهایی باید مورد استفاده قرار گیرد تحقیق جامعی در این رابطه به عمل نیامده است. هدف از این تحقیق بررسی تاثیر الگوهای طراحی آموزشی گانیه و پنج مرحله ای بایبی در آموزش مبتنی برشبکه بر یادگیری و یادداری دانشجویان است. برای تجزیه و تحلیل داده ها از شاخص های آمار توصیفی (میانگین، انحراف استاندارد، واریانس، نمودار) وآمار استنباطی به منظور آزمون فرضیه های تحقیق و به عبارتی تعمیم نتایج بدست آمده از نمونه به جامعه آماری تحقیق، از، تحلیل کوواریانس، اندازه گیری مکرر طرح یک بین- یک درون و آزمون تعقیبی بونفرونی استفاده شد. ابزارهای پژوهش شامل پیش آزمون، پس آزمون یادگیری وآزمون یادداری بود که توسط محقق ساخته شده بود. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان کارشناسی رشته تکنولوژی آموزشی دانشگاه علامه طباطبائی در سال تحصیلی 89-88 بودند که از میان آنها 32 دانشجو با روش نمونه گیری در دسترس انتخاب شدند، و پس از اجرای پیش آزمون یادگیری بر روی هر 32 نفر، به طور تصادفی آنها به دوگروه تقسیم شدند والگوی طراحی آموزشی گانیه بر روی یک گروه و الگوی پنج مرحله ای بایبی نیز بر روی گروه دیگر اجرا شد؛ وسپس پس آزمون یادگیری بر روی هر دوگروه اعمال شد ودر نهایت بعد از سه هفته پس آزمون یادگیری به عنوان آزمون یادداری عینا بر روی هر دو گروه تکرار شد. یافته های تحقیق نشان داد که 1. بین یادگیری دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی بایبی آموزش دیده اند و دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی گانیه آموزش دیده اند تفاوت معناداری وجود دارد. و یادگیری دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی بایبی آموزش دیده اند نسبت به دانشجویانی که با الگوی گانیه آموزش دیده اند بیشتر است. 2. بین یادداری دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی بایبی آموزش دیده اند ودانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی گانیه آموزش دیده اند تفاوت معناداری وجود دارد. و یادداری دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی بایبی آموزش دیده اند نسبت به دانشجویانی که با الگوی گانیه آموزش دیده اند بیشتر است.
The purpose of this research was to examine the influence of Gagne's and five leveled Bybee'sinstructional design models on the learning and retention of students in web-based instruction. The research population was all BCS students of Instructional Technology from AllamehTabataba'iUniversity inthe academic year of 1388-89 and 32 students were chosen by available sampling. After pretest، these 32 students were randomly divided into two groups. Gagne'sinstructional design model on one group and Bybeeinstructional design model on another group was performed; and then post-test was given to both groups.After three weeks learning post-test as a retention test was exactly repeated for two groups. According to the research questions، the results showed that (a) there was a significant difference between the learning of students that were instructed by Bybee'sinstructional design model and those of Gagne'sinstructional design model and the learning of students taught by Bybee'sinstructional design model was more than students trained by Gagne'sinstructional design model;(b) there was a significant difference between retention of students that were taught by Bybee'sinstructional design model and those that were instructed by Gagne'sinstructional design model and the retention of students taught by Bybee'sinstructional design modelwas more than students trained by Gagne'sinstructional design model.
خلاصه ماشینی:
"در جدول 2 شاخصهای آماری توصیفی متغیرهای مورد اندازهگیری برای گروهی که در محیط شبکه به روش بایبی آموزش دیدهاند،گزارش شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود) همچنین براساس اطلاعات گزارششده در جدول 2 میانگین و انحراف استاندارد نمرههای پیشآزمون یادگیری به ترتیب برابر 2/97 و 1/66 به همین ترتیب میانگین نمرههای پسآزمون یادگیری برابر 17/25 با انحراف استاندارد 1/68،و میانگین نمرههای آزمون یادداری برابر 13/13 با انحراف استاندارد 2/90 میباشد.
برای آزمون این فرضیه که بین میزان یادگیری دانشجویانی که با الگوهای مختلف طراحی آموزشی آموزش دیدهاند تفاوت وجود دارد،بعد از آزمون معناداری تحلیل کوواریانس چندمتغیری،از آزمون تکمتغیری1(تحلیل کوواریانس)برای متغیر یادگیری استفاده شده است که نتایج حاصل از تجزیه و تحلیل در جدول 3 ارائه شده است: (به تصویر صفحه مراجعه شود)23 همانطور که در جدول 3 مشاهده میشود نتیجه آزمون تکمتغیری برای متغیر یادگیری در سطح اطمینان 99 درصد(01.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) براساس اطلاعات جدول 5 مشاهده میشود که اثر گروه(الگوهای مختلف طراحی آموزشی گانیه و پنجمرحلهای بایبی در آموزش مبتنی بر شبکه)با میزان F برابر 11/56 در سطح اطمینان 99 درصد معنادار است؛به عبارتی بهطور کلی در هر سه آزمون بین دو گروه تفاوت معناداری ایجاد شده است.
بحث و نتیجهگیری با توجه به تحقیق انجامشده و براساس یافتهها،هر یک از فرضیههای تحقیق بررسی و براساس نتایج سایر تحقیقات انجامشده که در این زمینه انجام گرفته است ذکر میگردد: فرضیه اول:بین میزان یادگیری دانشجویانی که با الگوی طراحی آموزشی گانیه و دانشجویانی که با الگوی پنجمرحلهای بایبی آموزش دیدهاند تفاوت وجود دارد.
Turkish Online Journal of Educational Technology 6(3)article 10 Karagiorgi, Y & Symeou, L."