چکیده:
پژوهش حاضر با هدف مطالعه ارتباط بین سبک های هویت و سلامت اجتماعی با رفتار کمک طلبی دانش آموزان دختر مقطع پیش دانشگاهی انجام شد. گروه نمونه عبارت بودند از: 131 نفر دانش آموز دختر مقطع پیش دانشگاهی شهر تهران که در سال تحصیلی 89-1388 مشغول به تحصیل بوده و با روش نمونه گیری خوشه ای چند مرحله ای انتخاب شدند. برای گردآوری اطلاعات از پرسشنامه هویت برزونسکی (1989)، پرسشنامه سلامت اجتماعی کییز (1998) و پرسشنامه رفتار کمک طلبی رایان و پینتریچ (1997) استفاده شد. داده های پژوهش با ضریب همبستگی پیرسون و رگرسیون خطی چندگانه تحلیل شد. نتایج نشان داد که، از بین مولفه های پنجگانه سلامت اجتماعی (انسجام، پذیرش، مشارکت، شکوفایی و انطباق) پذیرش اجتماعی همراه با هر سه سبک هویت (اطلاعاتی، هنجاری و اجتنابی) می توانند اجتناب از کمک طلبی دانش آموزان را پیش بینی کنند. به طوری که متغیرهای پذیرش اجتماعی، سبک هویت هنجاری و اطلاعاتی نقش کاهشی و متغیر سبک هویت اجتنابی در تغییرات اجتناب از کمک طلبی دانش آموزان در درس ریاضی نقش افزایشی داشته اند. از بین هشت متغیر پیش بین، پنج متغیر مشارکت اجتماعی، شکوفایی اجتماعی، سبک هویت اجتنابی، سبک هویت هنجاری، و سبک هویت اطلاعاتی می توانستند پذیرش کمک طلبی دانش آموزان در درس ریاضی را پیش بینی نمایند. متغیرهای انسجام اجتماعی، انطباق اجتماعی و پذیرش اجتماعی، نقشی در تبیین پذیرش کمک طلبی نداشتند. مشارکت اجتماعی با بیشترین سهم، تقریبا 7/11 درصد از تغییرات مربوط به پذیرش کمک طلبی دانش آموزان در درس ریاضی را تبیین می کنند.
خلاصه ماشینی:
"استادیار دانشگاه آزاد اسلامی واحد اسلامشهر مؤلفههای پنجگانه سلامت اجتماعی(انسجام،پذیرش،مشارکت،شکوفایی و انطباق)پذیرش اجتماعی همراه با هر سه سبک هویت(اطلاعاتی،هنجاری و اجتنابی)میتوانند اجتناب از کمکطلبی دانشآموزان را پیشبینی کنند.
بر این اساس،پرسش زیر مطرح شده است:آیا انواع سبکهای هویت(اطلاعاتی،هنجاری و اجتنابی)و سلامت اجتماعی(انسجام،پذیرش،مشارکت، شکوفایی و انطباق)در رفتار کمکطلبی دانشآموزان اثر پیشبینیکنندگی دارند؟ روش از آنجا که هدف اصلی پژوهش بررسی رابطه سبکهای هویت و سلامت اجتماعی با رفتار کمکطلبی است،لذا غیر آزمایشی و از نوع همبستگی است که طی آن پژوهشگر بدون دستکاری متغیرها سعی دارد روابط همزمان متغیرها را مطالعه نماید.
(به تصویر صفحه مراجعه شود) چنان که اطلاعات جدول 3 نشان میدهد میانگین آزمودنیها در سؤالات مربوط به پذیرش کمکطلبی برابر با 4/2 است و این در حالی است که دانشآموزان در مقیاس اجتناب از کمک طلبی به طور متوسط نمره 2/3 را کسب کردهاند.
وقتی سبک هویت هنجاری نیز به مدل اضافه میشود مقدار R2 به 0/173 افزایش پیدا کرده است،به عبارت دیگر 17/3 درصد تغییرات اجتناب از کمکطلبی وابسته به تغییرات دو متغیر پذیرش اجتماعی و همچنین محاسبات مربوط به آمارهی F نشان داد که مجذور همبستگی چندگانه در سطح 0/01 معنادار است(126 و 4- df ،10/61- F ).
(به تصویر صفحه مراجعه شود) «مشارکت اجتماعی»با بیشترین سهم،تقریبا 11/7 درصد از تغییرات مربوط به پذیرش کمکطلبی دانشآموزان در درس ریاضی را تبیین میکند(0/117 R2 با وارد شدن سبک هویت اجتنابی به مدل،مقدار R2 به 0/162 افزوده میشود."