چکیده:
اهمالکاری، پدیدهای شایع به ویژه در زمینه تحصیلی است. هدف پژوهش حاضر، تعیین راهبردهای خودتنظیمی پیشبینی کننده اهمالکاری تحصیلی و مشخص کردن تفاوت دختران و پسران در استفاده از راهبردهای خودتنظیمی و اهمالکاری است. از بین دانشآموزان اول دبیرستانهای شهر تهران، نمونهای به حجم 250 نفر از طریق نمونهگیری خوشهای تصادفی انتخاب شد. دو پرسشنامه اهمالکاری تحصیلی سولومون و راثبلوم (1984)، و راهبردهای انگیزشی یادگیری پینتریچ و دیگروت (1991) که قبلا اعتبار و روایی آنها احراز شدهبود، به روش گروهی و به وسیله آزمودنیها تکمیل گردید. نتایج رگرسیون گام به گام نشان داد که مولفههای ارزشگذاری درونی و بیرونی نسبت به هدف، سازماندهی، راهبردهای خودنظمدهی فراشناختی، مدیریت زمان و مکان مطالعه و تلاش برای خودتنظیمی به طور معناداری پیشبینی کننده اهمالکاری تحصیلی هستند. نتایج آزمون تی مستقل تفاوت معناداری در اهمالکاری میان دختران و پسران نشان نداد، در حالیکه آزمون تحلیل واریانس چند متغیری در پارهای از مولفههای خودتنظیمی این تفاوت را نشان داد. یافتههای این مطالعه با یافتههای پژوهشهای قبلی همخوان است.
خلاصه ماشینی:
"نتایج رگرسیون گامبهگام نشان داد که مولفههای ارزشگذاری درونی و بیرونی نسبت به هدف،سازماندهی،راهبردهای خودنظمدهی فراشناختی،مدیریت زمان و مکان مطالعه و تلاش برای خودتنظیمی بهطور معناداری پیشبینی کننده اهمالکاری تحصیلی هستند.
براساس این پژوهش به نظر میرسد تنها راهی که وجود سطح پایینی از اهمالکاری را تضمین میکند پیدا کردن انگیزهی درونی است(سنکال و کستنر، 1995).
همچنین والترز1 (2003)در تحقیقات خود نشان داده است دانشجویانی که میزان بیشتری از اهمالکاری در تکالیفشان داشتند،کمتر از دانشجویان دیگر راهبردهای شناختی و فراشناختی را مورد استفاده قرار میدادند.
در این تحلیل از روش گامبهگام کمک گرفته شده است و اساس وارد شدن متغیرها براساس میزان همبستگی چندگانه اهمالکاری تحصیلی با مؤلفههای خودتنظیمی است که در معادله برابر 79.
پیشبینی اهمالکاری تحصیلی براساس راهبردهای خودتنظیمی (به تصویر صفحه مراجعه شود) همانگونه که در جدول 2 ملاحظه میشود نتایج گویای این است که ارزشگذاری درونی نسبت به هدف بهطور معناداری بر اهمالکاری تحصیلی تأثیر میگذارد،براساس ضرایب استاندارد رگرسیون ارزشگذاری درونی نسبت به هدف به گونه منفی پیشبینیکننده اهمالکاری تحصیلی است(1...
سازماندهی(001<p و 0496-6)بهطور معناداری پیشبینیکنندهی مثبت اهمالکاری تحصیلی و خودتنظیمی فراشناخت پیشبینیکننده منفی آن است(001<p و 0336-6)همچنین متغیرهای مدیریت زمان و مکان مطالعه(0001<p و 333.
مقایسه دانشآموزان دختر و پسر براساس میانگین نمرههای مؤلفههای خودتنظیمی (به تصویر صفحه مراجعه شود) نتایج مندرج در جدول 3 بیانگر این است که بین جنسیت با میزان استفاده اهمالکاری تحصیلی هیچگونه رابطه معناداری وجود ندارد.
رابطه منفی و معنادار مدیریت زمان و مکان مطالعه با اهمالکاری تحصیلی در این پژوهش همسو با این نظر ونارده(2000)،و دیگر پژوهشهای در این رابطه است(سولومون و همکاران،1984؛ لای،1993).
The impact of online graduate students' motivation and self-regulation on academic procrastination."