چکیده:
در محیط پیچیده ، پویا و بسیار متغیر امروزی ، شرکت ها نیازمند طراحی و اتخاذ راهبرد هائی در زنجیره ی تامین خود هستند که بتواند آنها را در بهبود روزافزون عملکردشان یاری رساند . زیرا در چنین محیط رقابتی شرکت هائی قادر به بقا هستند که از گردونه رقابت جا نمانده و خود را با شرایط متغیر و پویای بازار رقابتی همگام کنند. پژوهش حاضراز نظر روش توصیفی- همبستگی و جامعه آماری تحقیق ، شرکتهای دارای گرید ارتقاء یافته شرکتهای خودروسازو می باشد که نمونه ها از روش نمونه برداری غیر احتمالی در دسترس انتخاب شدند ، جهت جمع آوری اطلاعات از پرسشنامه استاندارد لی (2006) و جهت آزمون فرضیه ها از آزمون آماری مدلسازی معادلات ساختاری LISREL 8.5 استفاده شده است ، نتایج تحلیل نشان می دهد که بکارگیری سطح بالاتری از شیوه های مدیریت زنجیرهی تأمین و مزیت رقابتی بر بهبود عملکرد سازمانی و همچنین بکارگیری شیوه های مدیریت زنجیره ی تأمین بر ایجاد مزیت رقابتی تاثیر مثبت دارد .
خلاصه ماشینی:
(241 -242 مدیریت زنجیرة تأمین یعنی یکپارچه سازی این فعالیت ها از طریق بهبود روابط زنجیره بـرای رسیدن بـه مزیـت رقـابتی پایـدار (اسـتدلر و کیلگـر، ١٣٩٠: ٢٩)، مـدیریت زنجیـرة تـأمین بـر یکپارچه سازی فعالیت های زنجیرة تأمین و نیز جریان های اطلاعـاتی مـرتبط بـا آن هـا از طریـق بهبود روابط زنجیره برای دستیابی به مزیت رقابتی قابـل اتکـا و مسـتدام تأکیـد دارد (زوکـرمن ، ١٣٩٠: ٩) همچنین شرکت ها همواره درصدد بوده اند کـه مزیـت رقـابتی شـان را بـرای افـزایش سودآوری و سهم بازار ارتقا دهند (ژانگ ، ٢٠١١).
با توجه به اینکه صنعت خودروسازی جـزء سـه رشتة صنعتی اول جهان (دومین رشتة صنعتی پس از نفت ) و جزء صنایع مادر اسـت و در کشـور ایران روند رو به رشد تولیدات خودرو طی سال های اخیر، با داشتن ارزش افزودة بـالا در زنجیـرة تولید و داشتن سهمی حدود ١/٢درصد در جهان رشد شایان توجهی را سپری کرده اسـت کـه در این بین بالابودن رقابت در این صنعت همراه با فشارهای محیطی و الزامات خودروسازان داخلی برای کاهش قیمت و زمان تحویل ، افزایش کیفیت و توانایی تـأمین کننـدگان در تولیـد قطعـات متنوع و جدید در زمان کوتاه تر شده و همچنین پیوستن ایران به سازمان تجارت جهانی و امکان ورود رقبای خارجی به عرصة صنعت خودروی ایران سبب نیاز به عملکرد مطلـوب تـر نسـبت بـه سایر رقبا در این صنعت است که زمینة خوبی برای اجرای این پژوهش فراهم آمده است .
با توجه به مطالب مطرح شده سؤال اصلی پژوهش این است کـه «آیـا بـه کـارگیـری شیوه های مدیریت زنجیرة تأمین بر مزیت رقابتی و بهبود عملکرد سازمانی تأثیر دارد؟» پیشینة پژوهش امروزه سازمان ها و مدیران برای سازگاری با تغییرات و تحولات جهانی مجبورند راه هـای نـوینی برای اقدامات خود بیابند تا بتوانند در صحنة رقابت داخلی و جهانی باقی بمانند (فیضی ، ١٣٨٦) و نسبت به رقبا از عملکرد بهتری برخوردار باشـند.