چکیده:
هدف پژوهش بررسی اثربخشی مولفه های راهبردهای یادگیری خودگردان برخودکارآمدی دانش آموزان پسر پایه سوم دبیرستان بوده است . جامعه آماری شامل تعداد ١٠٩٣ دانش آموز پایه سوم دبیرستان بود که از این تعداد، ٦٠ نفر به صورت نمونه گیری خوشه ای و تصادفی ساده انتخاب ، و به صورت تصادفی در سطوح مختلف متغیرمستقل (چهارسطح ) و کنترل قرار داده شدند. به گروه یک راهبردهای شناختی ، گروه دوراهبردهای فراشناختی ، گروه سه راهبردهای انگیزشی و به گروه چهار راهبردهای مدیریت منابع آموزش داده شد. ابزار به کاررفته در پژوهش ، آزمون خودکارآمدی شرر٣ بوده است که به صورت پیش آزمون و پس آزمون بر روی آزمودنی ها اجرا گردید. نتیجه پژوهش نشان داد که آموزش مولفه های راهبردهای یادگیری خودگردان برخودکارآمدی موثر بوده و آن را افزایش داده است
خلاصه ماشینی:
نتایج پژوهش های مختلف (لابلانک ٤، لروکس ٥، لاولت ٦، الیور٧، و شافر٨، ٢٠٠٠؛ ولترز٩، ١٩٩٩) نشان داده که آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان اضطراب را کاهش داده و خودکارآمدی را افزایش می دهد، که این نیزمستقیما به دست یابی به هدف و 1.
رحمانی (١٣٨٠) نیز به بررسی رابطه باورهای انگیزشی و راهبردهای یادگیری خودتنظیم بر پیشرفت تحصیلی در دروس تاریخ و ریاضی در میان دانش آموزان نابینای پایه سوم راهنمایی شهر شیراز پرداخته است .
دوم این که یادگیرندگان می توانند جنبه هایی از شناخت (از قبیل هدف گزینی ، به کارگیری و کنترل راهبردهای شناختی )، انگیزش (از قبیل باورهای خودکارآمدی ، ارزش تکلیف ، علایق )، رفتار (از قبیل کمک خواستن ، نگهداری و نظارت بر تلاش و زمان مورد استفاده ) ویژگی های محیط یادگیری (از قبیل ارزیابی و نظارت بر تغییر شرایط تکلیف ) خود را نظارت ، کنترل و تنظیم کنند.
پس هدف کلی پژوهش بررسی اثربخشی آموزش مؤلفه های راهبردهای یادگیری خودگردان برخودکارآمدی دانش آموزان پسر پایه سوم دبیرستان است .
یافته ها یافته های این بررسی در مورد اثربخشی آموزش راهبردهای یادگیری خودگردان بر خودکارآمدی و مقایسه میزان اثربخشی متغیرهای انجام شده است .
با توجه به نتایج فرض ها می توان گفت که : آموزش راهبردهای شناختی ، خودکارآمدی دانش آموزان را افزایش داده است .
پس برای این که خودکارآمدی افزایش یابد، لازم است همراه با آموزش دیگر مؤلفه های یادگیری خودگردان ، راهبردهای انگیزشی نیز آموزش داده شود.
Classroom and individual differences in early adolescents’ motivation and self-regulated learning.