چکیده:
پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تاثیر منتورینگ تلفیقی به عنوان یک راهبرد آموزش و توسعه بر میزان یادگیری و یادداری مدیران میانی شرکت ایران خودرو دیزل انجام شد. این پژوهش به صورت آزمایشی با طرح پیش آزمون - پس آزمون با گروه کنترل انجام شد. بدین منظور ٤٠ نفر به عنوان مدیر میانی از بین روسای کل شرکت به عنوان آزمودنیهای پژوهش انتخاب شدند و به طور تصادفی در دو گروه ٢٠ نفره در قالب گروه آزمایش و گروه کنترل قرار گرفتند. پیش از مداخله آزمایشی، گروه های آزمایش و کنترل توسط پیش آزمون که برگردان بومی سازی شده از آزمون حل مسئله موسسه مکنزی میباشد، مورد ارزیابی قرار گرفتند. گروه آزمایش به مدت ٥ ماه در برنامه منتورینگ تلفیقی شرکت کردند در حالی که گروه کنترل در یک دوره آموزشی حضوری مرسوم با محتوای مشابه آنچه که در برنامه منتورینگ در حال پیگیری بود، شرکت کردند. در پایان گروه های آزمایش و کنترل در پس آزمون شرکت کردند و بعد از ٢ ماه در همان آزمون جهت اندازه - گیری میزان یادداری شرکت نمودند. داده ها با استفاده از تحلیل کوواریانس چند متغیری(منکووا) مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفت . نتایج این پژوهش نشان داد که منتورینگ تلفیقی در میزان یادگیری یادداری با (٠٠٥>p) تاثیر معناداری داشته است . نتایج این مطالعه نشان داد که در زمینه توسعه شایستگیهای مدیران که مستلزم یادگیری در سطوح بالاست ، منتورینگ تلفیقی در مقایسه با آموزش های مرسوم ضمن خدمت ، بر یادگیری و یادداری بیشتری منجر می شود.
خلاصه ماشینی:
com"/> تاریخ وصول :٩٢/٨/٢٠ تاریخ پذیرش :٩٣/٢/٤ چکیده پژوهش حاضر با هدف بررسی میزان تأثیر منتورینگ تلفیقی به عنوان یک راهبرد آموزش و توسعه بر میزان یادگیری و یادداری مدیران میانی شرکت ایران خودرو دیزل انجام شد.
پژوهش حاضر بر اساس اعلام نیاز شرکت ایران خودرو دیزل در جهت آزمایش و مطالعه تأثیر منتورینگ تلفیقی مبتنی بر داربست زنی دانش راهبردی در بهسازی مدیران میانی در زمینه دانش راهبردی تدوین شده است .
فرضیه های پژوهش عبارت اند از: منتورینگ تلفیقی مبتنی بر داربست زنی دانش راهبردی بر میزان یادگیری دانش راهبردی مدیران سطح میانی تأثیر دارد.
نظر به اینکه این پژوهش تأثیر منتورینگ تلفیقی مبتنی بر داربست زنی دانش راهبردی بر میزان یادگیری و یادداری مدیران شرکت ایران خودرو دیزل را مورد اندازه گیری قرار داده است بنابراین متغیر مستقل این پژوهش ، منتورینگ تلفیقی است که با رویکرد داربست زنی اجرا شده است .
نظر به اینکه از بین شایستگیهای مدیران ، مندرج در مدل شایستگی مدیران شرکت ایران خودرو دیزل ، مهارت های حل مسئله و تصمیم گیری به عنوان محتوای آموزش و توسعه برای گروه آزمایش (منتورینگ ) و گروه کنترل (افراد شرکت کننده در دوره آموزشی حل مسئله و تصمیم گیری) انتخاب شد، آزمون حل مسئله مؤسسه مکنزی برای اندازه گیری میزان یادگیری و یادداری انتخاب شد.
در ارتباط با یافته های پژوهشی، در مورد فرضیه اول یعنی تأثیر منتورینگ تلفیقی بر یادگیری، اینکه در این پژوهش ، میانگین بدست در پس آزمون را به عنوان شاخصی برای اندازه گیری میزان یادگیری بکار برده ایم .