چکیده:
یکی ازعوامل تاثیرگذار در رضایت از زندگی داشتن هدف و جهت گیری مثبت به زندگی می باشد، هدف این پژوهش بررسی رابطه ی جهت گیری زندگی و اهداف پیشرفت با رضایت از زندگی است . که ٣٦٢ دانشجوی دانشگاه سمنان پرسشنامه ی پرسشنامه جهت گیری زندگی، پرسشنامه اهداف پیشرفت و پرسشنامه رضایت از زندگی را پاسخ دادند. جامعه پژوهش کلیه دانشجویان مقطع کارشناسی دانشکده روان شناسی و علوم تربیتی دانشگاه سمنان که در سال تحصیلی ٩٢-٩١ مشغول به تحصیل بودندکه ٣٦٢ نفر به روش تصادفی ساده انتخاب شدند. یافته ها نشان داد که به جز متغیر تلقی بدبینانه رابطه منفی معنادار با متغیر رضایت از زندگی دارد، بقیه متغیرها رابطه مثبت معناداری با رضایت از زندگی دارند. افزون بر آن یافته ها نشان داد که تلقی خوش بینانه ، هدف پیشرفت عملکرد- اجتناب ، تلقی بدبینانه و هدف پیشرفت تسلط - رویکرد به ترتیب بیشترین سهم را در پیش بینی رضایت از زندگی دارد. به طور کلی نتایج پژوهش نشان داد که جهت گیری زندگی و اهداف پیشرفت می توانند به عنوان عامل پیش بینی کننده رضایت زندگی شمرده شود.
خلاصه ماشینی:
Diener, Sun, Lucas & Smith 3.
تلقی خوش بینانه و تلقی بدبینانه به طور مثبت و منفی دو طیف جهت گیری زندگی هستند که جزء کیفیت های اساسی شخصیت به شمار می روند و بر چگونگی سازگاری افراد با حوادث زندگی، انتظارات ذهنی افراد در هنگام مواجهه با مشکلات و رفتار آن ها هنگام غلبه بر مشکلات تأثیر می گذارد (موسوی نسب ، تقوی و محمدی، ١٣٨٥).
Zullig, Valois, Huebner & Drane 2.
Seligman, Steen, Park & Peterson 4.
Taylor, Kemeny, Reed, Bower & Gruene هستند، شاید سعی می کنند تا خودشان را از ناملایمات دور کنند (موسوی نسب ، تقوی و محمدی، ١٣٨٥).
Bridges, Brebner, Donaldson, Kirby & Ward 2.
در مدل دوم هدف پیشرفت عملکرد- اجتناب نیز وارد معادله شده است که همبستگی چند متغیری این دو متغیر با متغیر ملاک برابر ٠/٤٤٨ بوده که توانسته اند ٠/٢٠٠ از تغییرات را در متغیر رضایت از زندگی پیش بینی کنند.
در مدل چهارم علاوه بر متغیرهای قبلی متغیر هدف پیشرفت تسلط - رویکرد نیز وارد معادله شده است که ضریب همبستگی چندگانه این متغیرها با متغیر ملاک برابر ٠/٤٩٥ بوده که توانسته است ٠/٢٤٥ از تغییرات متغیر رضایت از زندگی را پیش بینی کنند.
4. Maruta, Colligan, Malinchoe, Offord & Frieih 5.
Green, Miller, Crowson, Duke, Akey & Gutman پیشنهاد می شود پژوهشگران آینده از روش های تحقیق دیگری مانند بررسی های علی - مقایسه ای استفاده کنند.
How student and parent goal orientations and classroom goal structures influence the math achievement of African Americans during the high school transition, Contemporary Educational Psychology, 31, 44-63.